Forum Replies Created

Zobrazeno 15 příspěvků - 1 až 15 (z 27 celkem)
  • Autor
    Příspěvky
  • in reply to: Více úkolová hra #16671

    Aleš
    Keymaster

    Ahoj, z her, které jsou teď v kalendáři je asi nejblíž tvé představě Technická přestávka Extreme. Jinak se sem tam v minulosti vyskytovaly hry, které takovéto vyžití přinášely, ale teď se nekonají, nebo o nich nevíme (Octoginta Octo a podobně). Nedávno proběhly např. hry NaHRAně a Naši nejsou doma. Je možné, že něco budou mít v rukávu Instruktoři Brno nebo Velký vůz, ale protože takové hry spíš nejsou šifrovačky, najdeš jich tady pomálu.

  • in reply to: Start šifrovačky – rozdělení týmů #13110

    Aleš
    Keymaster

    Ahoj! To je dobrý dotaz, kterým se zabývají více či méně všichni organizátoři. Doufám, že se ozvou ještě další, ale mezitím napíšu svoje poznatky.

    Jako organizátor jsem se s tím potýkal hlavně na Krtčí noře, která trvala asi deset hodin, takže bylo potřeba rozstřelovat týmy s citem, aby měly dost času na luštění samotné hry a aby nebyla přetížená obsluha následujícího stanoviště (pokud šifru vydává organizátor, chvíli to trvá, a nikdo není nadšený z toho, že si po příchodu na stanoviště stoupne do fronty). Řešilo se to tak, že startovní aktivita byla nějaká posloupnost či řada věcí, a bylo typicky potřeba uhodnout některý prvek (v 2. ročníku to byla data státních svátků vyjádřená dnem v měsíci). Pak dost záleželo na tom, jestli se podařilo vybrat něco, kde se budou jednotky týmů chytat už od prvního člene, a zároveň tam nebude nějaký kritický, kde se zvednou všichni. Tuhle část je docela obtížné vyladit a hodí se zkušení testeři.

    Na Matrixu se tohle moc neřeší. Většinou se týmy rozprostřou po schématu hry přirozeně a startovní aktivity holt někdo vyřeší dřív a někdo později; snažili jsme se jen, aby to nebyli všichni najednou. Pak už se o to postará statistika a pravděpodobnost.

    Když se nepodaří týmy rozdělit na startu, jedna trochu těžší šifra to zvládne — ale není to potřeba nijak přestřelovat, stačí, aby se dobří vyšvihli, a průměrní nezaostali.

    A je to potřeba dělat? Často ano. Roztříštit herní pole je dobré především tam, kde vadí shlukování lidí, třeba jestli někde bude stanoviště, kde organizátor nezvládne obsloužit větší množství týmů naráz (ale tohle je lepší řešit větším počtem organizátorů), nebo jestli je šifra na špatně dostupném místě, nebo kde by hráči přitahovali nežádoucí pozornost.

    Jako hráče mě moc nebaví jít v zástupu ostatních týmů, nechce se mi tvářit, že jdu na stanoviště a nevidím týmy před sebou. Jsem docela zvědavý na TMOU ;).

  • in reply to: Šifrovací kvíz #13049

    Aleš
    Keymaster

    Možná se vám bude hodit vědět, že v Praze budeme v restauraci U Bohouše, v Brně U Palečka. Začátek bude v sedm. Přihlaste se tady, nebo na Facebooku. Už jsme plní tak na 2/3 kapacity ;).

  • in reply to: Změna jména v databázi #13035

    Aleš
    Keymaster

    Tak jo.

  • in reply to: Změna jména v databázi #13033

    Aleš
    Keymaster

    Ale jistě, řeklo sluchátko, jak si račte přát.

  • in reply to: O předehrách #12989

    Aleš
    Keymaster

    Abych to rozvedl; přijde mi, že nováčci se dělí na nadšené a normální. Nadšení jsme byli kdysi i my, pamatuju si třeba, jak jsme luštili kvalifikaci Bedny 2005 (tu s těma hýbajícíma se tečkama), ale to jsme se mohli bavit každou přestávku; nevím, jak by to vypadalo, být to třeba o prázdninách (a nebo vím, prázdninovou Haluz 2006 jsme takhle intenzivně neřešili). Ale tuším, že to není úplně standard (statistiky říkají, že průměrně tak (70±20) %*) nováčků už dál na konkrétní hru nejde). Nadšený tým rád obětuje čas na dělání něčeho, co jejich nadšení prohlubuje a způsobuje. V normálním nováčkovském týmu je podle mě ale spíš jeden hybatel, který strhne ostatní, kteří ale zase nemají úplně představu, o co jde. Takže pokud hra navíc má nějakou netriviální předehru, je její luštění na hybateli. Ale i ten je asi nováček, a ne každý nováček je klusáček, tak mu to luštění třeba nejde. A nejde-li mu to dlouho, faktor zábavy klesá, tudíž i motivace do hry — a tady vidím tu nepřístupnost nováčkům.

    Líbilo by se mi ale naopak, kdyby předherní motivace bylo zároveň možné pojmout jako trénink pro ty, co jdou na hru poprvé, ale to se vidí málokdy (já si třeba myslím, že Kvalifikace to svým způsobem je; ale jsem nalomen souhlasit s tím, že to není kvalifikace).

    *) Data mám, ale tenhle průměr je tak podle oka. Ovšem skoro vždycky platí, že tohle číslo klesá s časem, ale zas když už někdo přežije do 2. ročníku, asi bude hrát i 3.

  • in reply to: O předehrách #12986

    Aleš
    Keymaster

    Lamo, možná cílíte být entry-level hrou, ale moc to nefunguje — bajvoko, letos bych tak o 45 lidech z registrovaných řekl, že jsou aktivní členové komunity, cca s 35 z nich jsem už někdy hrál, loni bych počítal poměrně stejně. A loni byl navíc průměrný i mediánový KI hráčů Míchané okolo 13.5 — to není málo (letos nevím, Statek má matrixovou odstávku a nesmím tam :'(). To ale asi nezpůsobují předherní aktivity a je to trochu mimo téma a spíš postřeh, kterého jste si nejspíš vědomi.

    Ještě bych teda chtěl říct, že si stále nemyslím, že čas před hrou je totéž, co rychlejší schopnost přesunu — rychlejší přesuny budeš schopen mít na (jakékoliv) šifrovačce bez toho, abys před (konkrétní) šifrovačkou něco dělal, stačí si zlepšit fyzičku (to platí obecně pro každého, snad kromě Zátopků). Stejně tak obecné znalosti, komunikaci v týmu… Já bych spíš chtěl, aby mě cokoliv (nebo aspoň podstatná část toho), co bych dělal jako přípravu na hru, rozvinulo i v jiné rovině, než „pár minut výhody na trase“ (nebo něco jinýho).

    Ovšem třeba jak píše Ti, doprovodné easter eggy mě baví moc!

    Hanko V., já beru tuhle diskusi jako možnost vyjádřit svou (ne)preferenci. Organizátoři si s tím vyjádřením mohou udělat cokoliv. A já podle toho buď budu na takovou hru chodit, nebo ne. Moje zkušenost z Matrixu je, že jednak omezení, druhak přesná specifikace předherních aktivit, byla ku prospěchu věci; pochval za motivaci příběhovou bylo víc než stížností na absenci luštění.

  • in reply to: O předehrách #12981

    Aleš
    Keymaster

    Já řeknu takovou věc, která se říkat nemá, ale ono možná těch lidí, co mají šifrovačky jako životní styl nebude až tolik; a tyhlety předherní bonusy možná trochu znepřístupňují hry rekreačním hráčům a nováčkům. Na druhou stranu, entry-level hry (u mě je to většina velkých her), se k tomu staví docela dobře (nedělají to, resp. s mírou), a hry jako Míchaná a Párek už stejně cílí hlavně na ty zapálené hráče (ale i tak by mě zajímalo, kolik z nich opravdu intenzivně předherní šifry řeší).

  • in reply to: O předehrách #12978

    Aleš
    Keymaster

    Mě to moc nebaví. A (Lamo) hodina času na hře je něco, co může rozhodnout o to, jestli jsem první, nebo poslední, zvlášť na hře jako je Míchaná. Přijde mi spravedlivější, že o výsledku rozhoduje to, co se děje v den hry, co umím a umí tým. Taky mi vadí pokud někomu úspěšné luštění před hrou dává tak velkou výhodu, jako tehdy na Svíčkách dával Bezvíček. A ani mě moc nezajímá, jestli to je nastavené tak, že (skoro) nikdo zvýhodněn nebude (což pak sice zmírní moje brblání na hře, ale zase mě to moc nemotivuje luštit něco, co nemá výsledek — aby mě to aspoň bavilo). Jestli se na nějaké hře ukáže, že to vyhraje někdo kvůli tomu, že měsíc nespal a luštil rádio nějakou zhůvěřilost, budu zklamanej a docela to bude ovlivňovat moje rozhodnutí, jestli na hru půjdu.

    Raději bych byl, kdyby mi hra dávala stejné podmínky jako ostatním, což třeba kvalifikace nebo letáková šifra z Matrixu víceméně splňují. Na letošní Míchané už jsem propálil víc hodin než hra bude trvat a suma zábavy není moc vysoká (a to mi vpodstatě k zábavě stačí, abych aspoň něco vyluštil). Souhlasím s Yetim, že čas před hrou není skill.

  • in reply to: Šifra roku – jak se vám líbí? #12950

    Aleš
    Keymaster

    Myslím, že Ivo tady zmínil jednu důležitou věc — občas se na šifře líbí něco, co vůbec není šifrou, jen je to dobře zakomponovaný zážitkový nebo nápadový prvek jako Andrej — já tak třeba vidím i toho Ozobota. Ale řešit nějaký kategorizace tohoto druhu bude možný asi až když bude víc hlasů.

  • in reply to: Šifra roku – jak se vám líbí? #12940

    Aleš
    Keymaster

    Ještě jsem si vzpomněl na jednu věc, co jsem chtěl říct — myslím, že by se mělo ještě nějak (nevím jak) zvláštně zacházet s aktivitami, ale některé z nich mají poměrně nejasné zařazení (Je šifra s ozobotem šifra? Spíš jo. Je uctívání hub šifra? Spíš ne. Je rozbití betonové kostky šifra? Asi určitě ne.) Asi by to mělo být na organizátorech, co považují za šifru.

  • in reply to: Šifra roku – jak se vám líbí? #12936

    Aleš
    Keymaster

    Jinak by možná stálo za zvážení, kdyby organizátoři her mohli nominovat třeba 3 šifry, které považují za nejlepší. Ideálně by to mělo proběhnout hned po té které hře a všechno by se to mělo prolinkovat ze stránek her, pokud se ankety organizátoři nějak chtějí účastnit (tady by měli zapracovat autoři ankety, aby organizátorům dali motivaci, proč to dělat — nebo třeba napsali plugin, který si budou moci hry přidat do vlastních stránek), jinak o hrách, které se odehrály před půl rokem budou hlasovat jen organizátoři a jejich kamarádi. A pak se bude jednodušeji hlasovat a to buď může dělat široká veřejnost a může se aplikovat nějaký způsob hlasování, který už někde někdo vymyslel (řekl bych, že filmoví fandové už k něčemu dospěli na různých těch Rotten Tomatoes, Metacriticích a IMDB, ale nechce se mi to ověřovat). Mně by se třeba líbilo roztažení stupnice aspoň na 7 bodů — v téhle pětibodové jsem skoro všemu dal trojku, ale v sedmibodové bych to roztáhl na 3-5. Taky by se tam líp ukazovala polarizace hlasů a byly vidět kontroverzní šifry. To by teda ale musel být vzorek aspoň 20-30 hlasů na šifru.

  • in reply to: Šifra roku – jak se vám líbí? #12935

    Aleš
    Keymaster

    Příspěvek od Iva mimo vlákno jsem smazal.

  • in reply to: Chyby v textech na webu #12863

    Aleš
    Keymaster

    No to je tak, když autor textu v uvozovkách odkazuje přímým odkazem :P. Opraveno.

  • in reply to: Technické chyby #12843

    Aleš
    Keymaster

    Není to chyba, v roce 2009 Matrix nebyl a konala se místo něj hra 007.

Zobrazeno 15 příspěvků - 1 až 15 (z 27 celkem)