Principy šifer
Základní principy šifer se od zrodu šifrovaček příliš nezměnily (a pravděpodobně se ani nezmění). I ty nejkomplikovanější šifry nakonec kombinují následující principy.
Substituce
Každý prvek tajenky je nahrazen jiným prvkem, v nejjednodušším případě písmeno číslem určujícím jeho polohu v abecedě. Patří sem všechny „pomůckové“ principy jako morseovka, semafor, Braillovo písmo, polský kříž, vlajková abeceda, binární soustava, římská čísla apod. Substituce pomocí základního principu tvoří často poslední krok složitější šifry. Mezi substituce patří i Caesarova šifra a obecně jakékoli posuny v abecedě.
Příklady substitučních šifer:
- šifra č. 12, Svíčky 2010
- šifra č. 13, TMOU 14°, 2012
- šifra č. 9, Bedna 2014
- šifra č. 2, TMOU 16, 2014
Transpozice
Zpřeházení znaků tajenky tak, aby se na první pohled nedala přečíst. Patří sem různé přesmyčky, čtení pozpátku, vynechávání mezer apod. Ve vícestupňové šifře může být snadno identifikovatelná – pokud na papíře vidíte „hezká“ písmena, zkuste z nich vykoukat slova, nebo raději přijít na to, v jakém pořadí se mají číst. Speciálním případem transpozice je tzv. šifrovací mřížka. Vybírání řešení podle rotující mřížky se objevilo v nesčetných variantách na mnoha hrách.Příklady transpozičních šifer:
- šifra č. 12, kvalifikace TMOU 2013
- šifra č. 11, Bedna 2014
Steganografie
Ukrytí zprávy. Od klasických neviditelných inkoustů po zapečení šifry do chleba. Úkryty můžou být natolik rafinované, že je často těžší šifru najít, než vyluštit. Pokud dlouho luštíte něco, u čeho lze pochybovat, zda se jedná o skutečnou šifru (nebo když dlouho nemůžete na nic přijít), zkuste se podívat, zda „pravá šifra“ není někde ukrytá. Může stačit prosvítit papír nebo zkusit přečíst první písmena (čehokoli). Občas se stačí jen správně podívat.
Přiklady steganografie:
- šifra č. 11, TMOU 14°
- šifra č. 9, TMOU 15
A hele, tady je nějaká malá cedulka, na níž je... tramtadadá... „Tady nic není“. Zbývá už poslední možnost. Oholíme poslovi hlavu, zprávu napíšeme na vyholenou lebku, počkáme až poslovi dorostou vlasy a pak ho pošleme. Slibujeme že tento princip nebude na TMOU nikdy použit. Prosím neholte hlavy náhodným kolemjdoucím.
Fajn. Ještě že jsme na Matrixu a sliby vztahující se k TMOU se nás netýkají :-) Všimli jste si té Nicholasovy kápě? A té bujné kštice pod ní? Šup s ní dolů! Pod parukou ze zaleskla pleška, kterou by i Dáda Patrasová záviděla. Ale co je nejdůležitější – na plešce jste si mohli přečíst heslo KRUTIHLAV.
- řešení šifry Ultimate stegano, Matrix 2010
Grafika
Písmena tajenky je třeba nějakým způsobem napsat/nakreslit. Grafické šifry se často vyznačují minimem textu a velikostí volného prostoru, kam nakreslit tajenku. Můžete narazit i na stručný návod, jak něco nakreslit. Časté prvky grafických šifer jsou mřížky 3×5, sedmisegmentový displej, souřadnice nebo trajektorie pohybujícího se objektu.Příklady grafických šifer:
- šifra č. 13, TMOU 15, 2014
- šifra č. 11, TMOU 16, 2014
- šifra č. 3, TMOU 17, 2015
Znalostní šifry
K vyluštění šifry je potřeba nějaká znalost. Pravidla zpravidla umožňují zjišťovat věcné informace na internetu, od přítele na telefonu nebo od náhodných kolemjdoucích. Na terénních šifrovačkách bývá zvykem používat pouze „obecné znalosti“ (přísloví, vzory podstatných jmen, známé letopočty, hlavní postavy z Harryho Pottera), na internetových hrách se můžete setkat i s méně známými fakty (laureáti Nobelovy ceny, dějiště olympiád, časové zóny). Hranice mezi oběma není ale jasně zřetelná a poslední slovo mají organizátoři.Příklady znalostních šifer:
- šifra C2, Matrix 9: Hvězdná brána, 2014
- šifra H1, Matrix 9: Hvězdná brána, 2014
- šifra č. 4, TMOU 15, 2013
Petr (hráč): Jakým způsobem se řeší Kvarta, když jsem hudebně absolutně nepoznamenán? Tato znalost se na škole neučí, resp. za mého mládí neučila. Jak se řeší herci, když většinu z nich neznám jménem a internet nebyl v povinném vybavení? Navíc i s internetem podle vytištěného obrázku nic moc nezmůžu.
Síba (org): Kvarta se, jsa hudebně nepoznamenán, řeší nejlépe tak, že si poskládám družstvo, kde někdo hudebně poznamenán je. Nicméně u nás platí pravidlo, že od účastníka Svíček očekáváme znalosti zhruba absolventa gymnázia a k nim základy hudební teorie patří. Stejné pravidlo mimochodem používá i divadlo Járy Cimrmana.
Herci se řeší tak, že vylezu do ulic a zeptám se. V Bystřici nad Pernštejnem žijí lidé.
- zeď nářků, Svíčky 2012
Hádanky, úlohy a slovní hříčky
Zadání šifry nabádá k plnění nějakého úkolu. Ať už formou (pokud to vypadá jako šachovnice, bude to dost možná využívat i další pravidla šachu) nebo obsahem. Časté jsou asociace (král + strom + peněženka = koruna) a různé slovní hříčky (nadávky na dávky, uvozovky u vozovky). To, že jde o nějaký úkol, ale nemusí být na první pohled zřejmé. Nebo nemusí být zřejmá pravidla dané úlohy. Občas je potřeba splnit nějaký úkol i fyzicky v okolním prostředí.Příklady hádanek a úkolů:
- šifra B1, Matrix 9: Hvězdná brána, 2014
- šifra č. 6, Bedna 2014
- šifra č. 12, TMOU 16, 2014
- šifra č. 2, TMOU 17, 2015
Jiné úkoly
Občas na stanovišti není potřeba šifru vyluštit, ale místo toho splnit nějaký úkol. Často bývá nějaký úkol součástí startovní aktivity, někdy mohou být podmínky úkolu explicitně řečeny, jindy je potřeba jej pochopit ze zadání. Můžete se setkat i s úkolem, který je součástí šifry (např. projít bludištěm). Úkoly jsou zpravidla spíš lehčí, aby se na nich týmy nekumulovaly.Příklady úkolů:
- aktivita P2, Matrix 1984
Odhalení principu
- tvoří to skupinky o 1 až 4 znacích ⇒ morseovka
- je tam určitých objektů zhruba 26 ⇒ písmena abecedy
- rozličná četnost symbolů ⇒ písmena abecedy
- frekvence písmen odpovídají češtině ⇒ transpozice
- věty jsou smysluplné, avšak dosti kostrbaté ⇒ steganografie (výběr písmen)
- text vypadá úplně normálně a plynule ⇒ steganografie (nějaká finta)
- nic z předchozího ⇒ grafika