Příprava před hrou

Výběr hry

Snad nejdůležitější je vybrat si správnou hru. Pokud jste nikdy neluštili, vyberte si šifrovačku, kde existují nápovědy (aby se vám nestalo, že skončíte na jedné z prvních šifer a moc si nezaluštíte) a kde organizátoři uvádějí, že je „vhodná pro začátečníky“. Například Svíčky jsou plné špeků, které ocení spíš zkušenější hráči, naopak DNEM nebo Budějovické želvování mají pro začátečníky i speciální kategorii. Více o typech her.

Výběr týmu

Šifrovací hry jsou hry týmové. Většina her je koncipována pro týmy 45 hráčů. Na některé se dokonce ani podle pravidel nesmíte vypravit sami. Tak jako tak, luštění o samotě není moc velká zábava, při terénní hře více riskujete (jedna čelovka je málo) a při paralelní hře má jednotlivec vinou neschopnosti dělit se veliký hendikep. Víc hlav víc ví a u šifrovacích her to platí dvojnásob. Vyplatí se jít v maximálním možném počtu lidí.

Je výhodné, pokud je tým různorodý. Citujeme z pravidel Matrixu:

Kdo by tedy ve vašem týmu měl být, abyste ve hře uspěli?

  • Inteligent schopný logického uvažování.
  • Systematik, který dokáže všechno zanalyzovat a není líný spočítat, kolik je v šifře písmen/slov/vět/řádků/obrázků.
  • Zodpovědný jedinec, který včas zaplatí startovné, bude znát pravidla, před hrou zkontroluje, že máte v týmu všechno povinné a doporučené vybavení, a během hry pečlivě skladuje vše, co jste od organizátorů dostali.
  • Sportovec, který ochotně doběhne pro další šifru či vzdálenou nápovědu a na pěších přesunech nastavuje svěží pochodové tempo.
  • Člověk se všeobecným vzděláním, který toho hodně zná, a když něco náhodou nezná, tak aspoň ví, kde to vyhledat.
  • Člověk se širokým přehledem v oblasti kultury a popkultury.
  • Člověk zdatný v orientaci a čtení map.
  • Schopný organizátor a taktik, který vždy bude vědět, koho je nejlepší kam poslat.
  • Člověk, který bude po celou dobu hry udržovat vaši morálku a zvedat vám náladu v krizových situacích, například písněmi proti trudnomyslnosti.
  • Absolvent studijního programu P4M2 Geometrie, topologie, a globální analýza nebo některého z příbuzných oborů (viz Karolinka).
A při tom stále mějte na mysli, že maximální počet členů týmu je pět.
Různorodost sama o sobě ale nemusí stačit. Se spoluhráči byste si měli především lidsky sednout a naladit se na stejnou vlnu. Pokud své spoluhráče znáte, víte jak v daných situacích reagují a co od nich čekat, je to lepší, než když se poprvé potkáte 5 minut před hrou. Leckteří šifrátoři chodí na šifrovačky proto, že je baví trávit čas se svými tradičními spoluhráči. Existují ale i tací, kteří šifrovačky využívají k seznamování s novými lidmi a hledají tým před hrou na diskusním fóru. Zpravidla se najde několik týmů, které na poslední chvíli shánějí pátého člena. Připojit se ke zkušenějšímu týmu může být (zejména pro začátečníky) zajímavá alternativa a přínosná zkušenost. Totéž platí pro případ, že se začínajícímu týmu povede na hru získat někoho zkušenějšího – pokud vám o šifrovačkách řekl kamarád, který jim holduje, zkuste ho přemluvit, aby šel poprvé s vámi.

Pokud už jste ale v šifrovačkách zažili všechny myslitelné prohry i úspěchy a hledáte novou výzvu, nebudete první, kdo výše uvedená doporučení poruší. Garantujeme, že na těžkou hru zvládnutou ve velmi neobvyklém týmu nebo ve dvojici nikdy nezapomenete.

Náš tým čítal jednoho mrzáka se zlomenou nohu, jednoho o něco menšího mrzáka se zlomeným žebrem a tři zaneprázdněné a nepříliš motivované. Tři členové týmu spali během hry nějakých 5 souvislých hodin (považte v posteli, převlečeni do pyžama, uprostřed šifrovačky!) a celou terénní část kluci absolvovali víceméně bez výbavy – a to ne z frajerství, ale z čirého lamerství. Prostě lůzrovskej tým k pohledání! A on úspěšně došel a porazil nějakých 165 jiných týmů... Není to bláznivý? reportáž týmu Vlhká jáma, Matrix 2008

Registrace

Každou hru organizuje někdo jiný, ale většina procedur před hrou se během let stabilizovala a probíhá podobně. Informace o konání hry bývá zveřejněna v kalendáři šifrovacích her minimálně půl roku dopředu, často i dříve. Některé hry probíhají v tradičním termínu (Sendvič v březnu, Matrix v dubnu, Svíčky koncem srpna a TMOU začátkem listopadu). V kalendáři her bývá mimo jiné uvedeno, kdy začíná registrace (zpravidla zhruba 2 měsíce před hrou).

Na hru je potřeba se zaregistrovat. Je to snazší než na většině e-shopů, stačí zadat název týmu, heslo, jméno alespoň jednoho hráče a kontakt (mail/telefon). Většina týmů chodí na všechny hry pod stejným názvem, myslete na to, až si budete nějaký vymýšlet. Ve statistikách týmů zkontrolujte, jestli vámi právě vymyšlený název někdo nepoužívá. Po registraci obdržíte údaje pro zaplacení a do stanoveného data (cca týden před hrou) zaplatíte startovné. Obvyklá cena se pohybuje kolem 100–150 Kč na hráče (cca 500 Kč na tým).

S předstihem se na webu objeví pravidla a doba konání hry. Místo konání bývá známo jen přibližně (např. Brno a okolí, Praha), protože odhalování vlastní trasy je součástí hry. Informace o přesné poloze startu a další upřesňující pravidla obdrží zaplativší týmy několik dní před hrou.

Každá hra má svá specifika a předherní procedura se může případ od případu mírně lišit. Pokud jste na pochybách, obraťte se na organizátory hry.

Trénink

Pokud jste na žádné šifrovačce ještě nebyli (nebo pokud jste hráli naposledy před rokem), je užitečné se před hrou rozluštit a louskání šifer si trochu natrénovat. Nejlepší způsob je sejít se s celým týmem a podívat se na nějaké staré šifry. Zadání z minulých ročníků můžou ledaco naznačit o charakteru hry – hru často připravují stejní lidé, a tak se můžete připravit na jejich styl uvažování. Ani šifry z jiných her by neměly být ke škodě, ale nečekejte, že vás elegantní šifry pro začátečníky připraví na zhulené vícekrokové konstrukce.

Pokud se chystáte na svou první šifrovačku a s luštěním nemáte žádné zkušenosti, podívejte se na příklady v sekci jak luštit.

Pravidla, poslední informace před hrou

V posledním týdnu před hrou bývají zveřejněny i poslední upřesňující informace. Měli byste si být jistí následujícími věcmi:
  • kde je start a kdy tam máte být
  • jak fungují nápovědy
  • další pravidla, co je dovoleno/zakázáno – dělení týmu, komunikace mobilem, použití MHD, použití GPS
  • kompletní vybavení – mapa, pomůcky, jízdenka, něco speciálního?
  • co je potřeba vytisknout – pravidla, poslední informace před hrou a další užitečné informace od organizátorů se vyplatí vzít na hru v tištěné podobě
Domluvte se  v týmu, kdy a jak se před startem potkáte. Před hrou je dobré se pořádně vyspat a na start přijít s dostatečným předstihem.