Slovníček
- Absolutka – absolutní nápověda, která prozrazuje polohu dalšího stanoviště.
- Artefakt – předmět, často součást šifry nebo pomůcka pro její řešení, která hráčům zůstane na památku.
- Autismus – ceněná schopnost hráče, který je schopen přečíst i nezřetelnou či ne zcela správně doluštěnou tajenku.
- Binfo – informační systém s SMS bránou, do kterého hráči posílají svůj postup hrou a který nazpět odesílá informace o pořadí. Poprvé použito na Bedně 2006, odtud název.
- Dead, deadka – viz Absolutka.
- Delfská metoda – luštění šifry stylem „kouknu a vím, kam jít“.
- Elo – viz Kuča index.
- Frekvenčka – frekvenční analýza. Více viz wikipedie.
- Haluzení – nalezení (hledání) následujícího stanoviště bez vyluštění předešlé šifry.
- Herní index – počet šifrovacích her, kterých se hráč zúčastnil. Více ve statistikách.
- Korálek – vzácná situace, ve které vedoucí tým uteče soupeřům o dvě stanoviště. Termín vznikl z grafické podoby čísla 0, tedy počtu soupeřů, kteří dorazili na minulé stanoviště. Výjimečně úspěšný tým zvládne vygenerovat i více korálků za sebou.
- Kuča index – vyčíslení schopností hráče počítané algoritmem TrueSkill na Statku. Dostupný na vyžádání.
- Kyborgové – hypotetický tým, který všechny šifry vyluští v nejrychlejším možném čase a na přesunech nebloudí. Slouží organizátorům ke spodnímu odhadu průchodu týmů trasou.
- Meta – nepopisující vlastní jev, nýbrž popis tohoto jevu. Např. metašifra se vyznačuje tím, že neskrývá přímo řešení, ale popis sama sebe nebo toho, jak je možné ji vyluštit.
- Nápadovka – šifra, pro jejíž vyluštění je nezbytný klíčový nápad. Samotné vyluštění už zpravidla nebývá příliš obtížné.
- Nasazení – umístění týmu, jak jej předpovídá algoritmus na Statku.
- Org – organizátor.
- Polák – velký polský kříž.
- Pomůcková šifra – šifra, která využívá některý z principů uvedený na šifrovacích pomůckách.
- Prodriftovat – postoupit na následující stanoviště použitím absolutky. Často v časové tísni a/nebo bez větší snahy o vyřešení šifry.
- Průchodovka – jednoduchá šifra, kde by nemělo dojít k zákysu.
- Ranní krize – čas mezi přibližně čtvrtou a šestou hodinou ranní, kdy kognitivní funkce hráčů dosahují minima, stejně jako rtuť teploměru.
- Semílačka – závěrečná šifra, k jejímuž řešení je třeba použít výsledky (popř. kódy) předchozích šifer.
- Totálka – viz Absolutka.
- Trojský kůň, trojan – prvek šifry, který se zdá býti důležitým, ale není.
- Upřesnítko – dodatečná informace o tom, kde přesně v lokalitě určené tajenkou hledat další zadání (např. „roh plotu“). Upřesnítka je velmi užitečné nezahrabat do batohu a číst, zejména zní-li "rozcestí 2 km na sever".
- Vícestupňová šifra – šifra sestávající z několika navazujících kroků, které je třeba postupně odhalit.
- Webinfo – modernější verze Binfa, SMS zprávy nahradilo datové připojení. Poprvé použito na Matrixu 2014.
- Zákys, zásek – stav, kdy tým neúměrně dlouhou dobu (2 hodiny a více) tráví na šifře bez toho, aby se posunul směrem k řešení.
- Zhulená šifra – šifra s nápadem tak neobvyklým/nečekaným/podivným, že na něj organizátoři nemohli přijít za střízliva.
Zvláštní zmínku na tomto místě zaslouží letošní vítěz — Tučňák z tučňákem, který dokázal o pět minut porazit i naše nejrychlejší kyborgy, tj. myšlený tým, který dle názoru organizátorů hrou prochází na hranici lidských možností. Klobouk dolů!
- reportáž organizátorů, Matrix 2015
Nepsaná pravidla
Kromě pravidel uvedených na stránce hry se během let ustálila i pravidla nepsaná. Nejlépe je shrnuje sada pravidel „Buď dobrý Tmář“, ale platí implicitně i na ostatních šifrovačkách. Zde je jejich shrnutí:- Hrajte fair-play. Řadu pravidel není technicky možné vymáhat a jejich porušením kazíte hru sobě i ostatním.
- Hrajte sami za sebe. Osoby mimo tým by se neměly podílet na odhalení principu řešení.
- Nespolupracujte s ostatními týmy ani během luštění, ani během přesunů.
- Nehledejte další stanoviště, pokud nemáte vyluštěno. Haluzení není legitimní postup.
- Neluštěte blízko stanoviště. Přílišná blízkost může mást (i navigovat) týmy, které šifru teprve hledají.
- Neničte schránky s šiframi, berte si pouze tolik kopií, kolik je vám určeno.
- Ale především: Nevzdávejte hru po dvou či třech hodinách marného luštění a užijte si ji, i když vám to zrovna nejde.