Po hře

Po hře mají organizátoři jedinečnou možnost zjistit, jak se komu hra líbila a proč. Čím dříve po hře se o ní s účastníky pobavíte, tím autentičtější zpětnou vazbu získáte. Má to ovšem i rizika - nespokojení hráči bývají velmi autenticky naštvaní. Po hře by většina organizátorů měla být přítomna v cíli a připravena povídat si s hráči. Klidně si předem rozdělte "známé" týmy a dohodněte, kdo se s kým pobaví. Buďte připraveni vysvětlit organizátorské záměry, ale také otevřeně přijímat zpětnou vazbu. Buďte trpěliví a obezřetní, obzvlášť pokud se bavíte s hráči, kteří celou noc nespali, mokli a skončili stanoviště před cílem.

Cíl

  • Hráči. Do cíle chceme dovést co nejvíce hráčů. I těch, kteří hru nedokončili. Pomáhá snadná dostupnost z posledních několika stanovišť, dobrá dopravní obslužnost (hráči se z cíle snadno dostanou domů), komfortní zázemí (teplo, sucho, čaj) nebo nabídka získat v cíli něco navíc (artefakt ze hry, tombola).
  • Řešení. Vyplatí se vystavit v cíli všechny šifry s postupy jejich řešení. Vyhnete se tím faktickým otázkám (jak se co řešilo) a získáte více času na povídání o dojmech. Až přijde do cíle většina hráčů, kteří přijít chtějí, je čas prezentovat šifry hromadně. Popořadě, stručně, vtipně, nejlépe s projektorem.
  • Vyhlášení. Vyhlášení výsledků a předání cen vítězům tvoří logický závěr prezentace průběhu hry. V tuto chvíli bývá v cíli nejvíce lidí.
  • Povídání. Opravdu si udělejte čas a pobavte se s týmy. Úklid počká, hráči ne.
Odměnou v cíli nám bylo to nejlepší, co šifrovačky nabízejí: tlachání s ostatními týmy, potutelné pozorování později dorazivších soutěžících, více či méně se trápících s cílovou aktivitou, popíjení alkoholu zcela nevyužitého během hry a s tím spojené tradiční provozování poTratí ostudy (alias budování týmové image). reportáž týmu poTrati, Bedna 2013

Webová stránka hry

  • Zveřejnit zadání a řešení šifer.
  • Zveřejnit výsledky.
  • Poděkovat! Sponzorům, testerům, B-týmu... Je dobré si psát seznam všech dobrých duší už v průběhu příprav, obzvlášť pokud trvají několik měsíců. Nezapomeňte na správce zapůjčených objektů, starosty, úředníky... Krom poděkování na webu můžete poslat mail (zavolat, stavit se) a vypíchnout, že se hra povedla a že si ceníte jejich podpory. Jednak to potěší, ale také si hra, organizátoři i šifrovací komunita obecně budují dobrou pověst a kontakty do budoucna. Zároveň je větší šance, že z první ruky získáte i případnou negativní zpětnou vazbu a stihnete problém zavčas urovnat (někde zůstal nepořádek, někdo se naštval, ale informace se nedostala až k nám).
  • Zveřejnit fotky. Předem si s fotografy dohodněte, jak vám fotky předají a zda souhlasí s jejich zveřejněním / dalším použitím.
  • Sledovat diskuzi. Emoce nechte stranou a připravte se na kritiku. Často stačí nechat týmy diskutovat mezi sebou - co se jednomu týmu nelíbilo, bude jiný tým vychvalovat. Pokud se něco objektivně nepovedlo, přiznejte chybu a vysvětlete, proč se stala (pokud je to možné).

Co dál

  • Ztráty a nálezy. Vždycky se něco ztratí a něco najde, občas mají tyto množiny průnik. Dohodněte se, kdo si ztráty a nálezy vezme na starosti, napište to na web.
  • Setkání hráčů. Některé šifrovačky tradičně završí skupina hráčů a organizátorů setkáním v hospodě. Brněnská Potemná probíhá obvykle hned v sobotu večer, než se přespolní hráči rozjedou domů, jiné hry mívají setkání až několik dní po hře.
  • Dodělávky. Po hře je vždycky potřeba něco udělat. Může to být zpracování účetnictví, osobní poděkování klíčovým pomocníkům, rozdání nevyzvednutých šifer...
  • Setkání organizátorů. Cíl by neměl být posledním místem, kde se sejdou všichni organizátoři. Je dobré si dát oddechový čas a po něm (řádově za 5-14 dní) se potkat a pobavit. Otevřeně si promluvte o tom, jak se vám společně organizovalo, co fungovalo, co by se dalo zlepšit. Pochvalte se, právě jste zorganizovali vlastní šifrovačku!
  • Další ročník. Máte-li ambice pořádat další ročník hry, začněte domlouvat organizátorský tým :)