Přidat komentář

  • # reagovat

    Robert

    Zdravím všechny organizátory, luštitele a hráče,

    již před dvěma lety jsem dostal nápad, že zorganizuji šifrovačku v našem krásném historickém městě, ve které mi tenhle druh zábavy chybí, i když se jí holt jako organizátor nebudu účastnit. Posledních pár týdnů/měsíc mi ovšem tahle myšlenka "nedá spát" tak jsem si řekl, že jí příští rok, v dubnu nebo začátkem května, zorganizuji. Sepsal jsem, zatím nahrubo, název :), koncept, pravidla, stanoviště i trasu (cca 18 km) a vím co vše ještě musím dořešit a domyslet, včetně webu, registrací, i např. občerstvení v cíli :), hlavně pak konkrétní šifry. Koncept některých již mám a chci je koncipovat pokud možno tak, aby se vázaly k místu a aby bylo využití a pomoc strýčka Googla co nejméně platné. Také ještě jednám se známými a kamarády do organizačního týmu, kteří jistě také přispějí nějakým drobným nápadem a vylepšením. Na přípravu mám tedy ještě přes půl roku čas.

    Pokud mě hned z kraje neodmítnete, tak jsem zde chtěl poprosit o drobnou konzultaci, protože v jedné věci zatím nemám úplně jasno:

    Je den D, týmy se sejdou na startu, jehož polohu si budou muset předem rozšifrovat po registraci (hra bude s nápovědou). I když v tomto prvním ročníku nepočítám s nějakou valnou účastí, tak kupříkladu deset týmů by určitě potěšilo. No, a na začátek bych si přál, aby co nejdříve, pokud možno hned ze začátku, došlo k nějakému "rozdělení" týmů, nebo chcete-li startovního pole, aby všechny týmy nepostupovali spolu.

    Chtěl bych poradit a vědět, jestli je společný postup týmů v praxi problém nebo ne? A popřípadě jak toto řešíte?

    Nelineární hru s několika starty, jsem pro první ročník zavrhnul a zatím mě jen napadlo, že můžu dát hned na začátek nějaké složitější šifry nebo jejich celou sérii, kdy bude týmům vyřešení jistě trvat různě dlouho. Nebo něco nazpůsob postupného odkrývání indicií na startu, kdy již po první indicii bude možné šifru vyřešit a přidáním každé další se bude řešení zjednodušovat - ale nakonec jí stejně vyřeší všichni najednou :) - nebo něco takového.

    Díky za případnou odpověď nebo radu a přeji pěkný den. Robert

    • # reagovat

      Lipča

      Hmm, nova sifrovacka rikas? :-) O jakem krasnem historickem meste se to bavime?

    • # reagovat

      yeti

      Při rozumném počtu týmů a/nebo dobře navržené hře nebývá rozptýlení zapotřebí explicitně řešit. My ho jinak než návrhem hry ani neřešíme. Než týmy hrou trochu pokročí, tak se rozptýlí. Je jedno, jestli to přirozeně zařídí prvních několik šifer nebo speciální rozptylovací opatření/aktivita -- které může někdy dopadnout jako zbytečná pruda (byrokracie na Palapeli) nebo z ní stejně skoro všichni odejdou současně (start letošního Párku).

      Aktivity, kde je problém při koncentrací týmů, se především zařadí později, kde už existuje přirozený rozptyl. Aktivitu, kde by mohl být problém a kterou musím mít na začátku hry, prostě musím taky navrhnout a organizovat tak, aby ten problém nebyl. Dostatkem organizátorů, paralelizací, separací skutečného úzkého hrdla od věcí, které mohou hráči dělat kdekoli jakkoli, zavedením časových limitů a rotace týmů, přidáním sekundárního úkolu/šifry, který odlehčí primární aktivitě -- a zamyšlením, co je zajímavé a klíčové, a co bude prodlužovat čas strávený na aktivitě, aniž to přidá k zážitku.

      Z toho, že píšeš o deseti týmech, a přitom řešíš jejich rozptyl, usuzuji, že plánuješ na začátek hry věci extrémně citlivé na hromadění týmů (na TMOU deset týmů není nic). Těžko něco poradit bez znalosti, jak ty věci budou fungovat -- jedině snad: zkus to udělat nějak jinak. Jde-li třeba o to, aby na sebe navzájem neviděli a neslyšeli se, tak prostorová separace na stanovišti je lepší než časová. Není všude snadno vynutitelná, ale vynucená časová separace někomu bude zkracovat herní čas -- a stejně nebrání tomu, aby se pak týmy cestou náhodně shlukly.

      Dobrý příklad návrhu: přívoz na Bedně by nefungoval na stanovišti 3. Ale byl zařazen v pokročilé části hry, kde fungoval bez problémů.

      Špatný příklad: aktivita získávání hůlky ve věži na Matrixu (zbytečné úzké hrdlo s megafrontou).

      Jo, a počítej s tím, že hráči se stejně téměř jistě nebudou chovat, jak čekáš. Když je budeš chtít rozptýlit, budou se shlukovat. Když jim dáš průchozí šifru, aby zase rychle vypadli, budou tam hodiny tvrdnout...

    • # reagovat

      Ondra

      Ahoj, pokud se nepřekryješ termínem s jinou šifrovačkou, tak bych čekal víc než deset týmů. Jen pro deset nebo i dvacet týmů moc nechápu, proč je chceš nějak násilně rozdělovat... Pokud je to nutnost, pak by měly fungovat kocepty z větších her, například Bednářské kolečko na start nebo případně myslím, že na Zkratce se nám loni také povedlo rozhodit týmy na startu celkem pěkně. Jinak pokud by společný postup týmů mohl vadit kvůli podezření na to, že nemají vyluštěno, ale prostě sledují dav lidí, pak stačí zařadit šifru, ze které kromě místa vyjde i heslo, které se bude kontrolovat na dalším stanovišti. Záleží, co je ten důvod k rozptýlení a jak moc rozptýlené mají týmy být. Já ale rád na trase vidím ostatní týmy, mám pak pocit, že nejsem poslední :D Bez vážného důvodu bych tam necpal žádný jiný rozřazovací prvek, než šifry ;-)

    • # reagovat

      Ivo Cicvárek

      Většinou i jedna šifra typu spíše lehká (tj. nikoliv triviální, ale někde na škále mezi lehkou a střední) rozhodí týmy klidně v řádu desítek minut. Stejným způsobem se pro méně zkušené týmy bude chovat kombo tří lehkých šifer (opět ale ne triviálních). U menší šifrovačky bych měl spíš strach z toho, aby pole nebylo roztažené zbytečně moc. Tj. není-li na začátku hry nějaké zúžené specific-site hrdlo, kdy je jasné, že bude např. nutné mít deset minut individuálně na tým (kvůli unikátnímu předmětu, místnosti apod.), pak bych kumulaci týmů vůbec neřešil. Hezké, lehčí šifry, dobře je seřadit a bude to fungovat, i kdyby se hráči potkávali (viz např. finále lehké hry Brno co není na brněnském Výstavišti - tříhodinová hra, týmy na relativně malém území, a všichni si to užili). A jak bylo uvedeno výše, pro plynulý odchod týmů z jedničky může sloužit šifra, u níž přibývají v čase indicie, nebo úkol, kde z podstaty jeho provedení je jasné, že propustí např. každé 2-3 minuty do hry jen jeden tým (to už technicky může být provedeno různě - např. každé tři minuty jde dál tým, který má nasbíráno nejvíce dílčích bodů v nějakých aktivitách, tým který zvládne dílčí blok jako první apod) - důležité je, aby hráči, kteří jsou stále na startu měli až do konce motivaci hrát, bojovat, snažit se...(hlavně pasivně nečekat na nějaký dead, nebo nápovědu).

    • # reagovat

      Robert

      Čau a díky za vaše odpovědi.

      Těch deset týmu bylo spíše mé přání pro první ročník. Pokud by se sešly termíny a týmy, jak píše Ondra, tak budu samozřejmě rád (bude to nějaká sobota v dubnu, nebo květnu). Je ale fakt, že si pro první ročník raději představuji "komornější" atmosféru, hlavně pro nabrání zkušeností z organizace.

      Rozdělení týmů mě zajímalo z organizačního hlediska, jestli je to v praxi problém, jestli je to nutnost apod. Osobně bych to chtěl ale aplikovat již v prvním ročníku, abych měl připravený koncept i do dalších ročníků. Jde zase jen o zkušenosti.

      Lipčo - no, něco hodně primitivního: TUKHANARO :)

    • # reagovat

      Robert

      Děkuji za cenné informace. V každém případě napíšu, co jsem vymyslel. Na startu bude místa dost a dost, takže u mě zatím vede šifra, které bude mít několik "stupňů", bude těžší, ale ne z těch nejtěžších. Počet týmů v tuto chvíli odhadnout neumím, počet deset bylo spíše přání, které by pro začátek potěšilo. Ještě jednou díky.