Přidat komentář

Tom

Nejlepší odpověď najdeš v kalendáři. :)

Blackhead/Brmbox
Co se stalo s Bednou?

Zdar lidi

Prosim vehlasne Bednare o nejake info k situaci kolem Bedny. Letosniho rocniku jsem se neucastnil a jak tak koukam, tak ani nikdo z byvaleho tymu Brmbox. A ted koukam na web Bedny a ... NIC! Prosim o jakekoli info o tom co se uvnitr bedny deje.

Dekuji. Blackhead

On

Já ještě přidám adresu websystému: https://www.sifrovacihra.cz/hra/Pages/index.cshtml

Ondra Suchánek

Tak už je to info a startovní šifra přidáno i ve websystému, brzy snad ještě přibude diskuze, aby lidi bez facebooku nemuseli psát sem :)

Ondra Suchánek

Ahoj, možná to přidáme na stejnou stránku jako je websystem, ale nebude to hned, Martin ho průběžně upgraduje ;) alternativně mohu zájemcům poslat mailem, napíší-li mi na ondrasuchanek na seznamu, tady si toho spíš nevšimnu. (diky Mirkovi za upozornění na existenci vlákna)

Ondra
Tečka

Organizátorům Tečky: nebylo by možné zveřejnit startovní šifru (a případné další nezbytné údaje) tak, aby byla viditelná i bez registrace na FB? Díky.

iqa

Až teď jsem si všimnul vlastní kategorie na inzerci...

iqa
Hledání testerů

Pro nový něco jako start-up mezi šifrovačkami hledám řekněme 3 až 4 lidi, kteří mají pár minut volného času a byli by ochotní vyzkoušet a upřímně zhodnotit šifry. Ideálně s různými zkušenostmi (nováčky i ostřílené znalce). Není co ztratit ;) V případě zájmu mi napište na admin@nikdem.g6.cz Děkuji.

Ivo Cicvárek

Tak schválně, bude mít na konci června 300 týmů zaplaceno?

INDEX (sileny.index@gmail.com)
!TMOU XX

Pokud někdo chcete jít letos !TMOU, asi je čas poslat 800Kč na vhodný účet... http://www.tmou.cz/2018/index

Jirka Skuhrovec

Jen sem do vlákna píšu, že myslím že všechny problémy s loginem / hodnocením jsme už před pár týdny vyřešili, hodnocení v pohodě funguje. Pokud ne, vyveďte mě prosím z omylu.

Laďa

Mám stejný názor jako Ivo. Nicméně pokud to bude alespoň trošku vhodné, tak se chystame i na dalších ročnících NaPALMně dát jednu šifru (pravděpodobně video či audio) předem jako jakési navnadění na konkrétní ročník hry - jako byly videošifry na loňský hvězdný či letošní legový ročník. Snažíme se, aby taková šifra nebyla časově náročná a aby na vlastní hru měla malý až téměř nulový vliv (Patchesovi se omlouváme za vliv záporný ;-) )

Ivo Cicvárek

Krátce: předherní aktivity mě vesměs prudí, nemám na ně čas, ani chuť. Když se jim nevěnuji, mám pocit, že mi něco podstatného může uniknout - a je jedno, jestli je to pak pravda, nebo ne. Zřejmě mě frustruje stav, kdy nemám udělané domácí "úkoly", nejlepší je tudíž domácí úkoly nedostávat. U hry typu letošní Míchaná jsou pro mě předstartovní šifry důvodem vůbec o účasti neuvažovat. U tradičních šifrovaček považuji za ideální předherní motivaci, která vtáhne hráče do diskusí, či do vzpomínek:). Za druhou ideální motivaci považuji vyvěšení pravidel, co nejkratší seznam povinné výbavy, nejlépe nic specifického (ale smířím se s tím, když tam nějaká podivnost je a má pak funkci) - zkrátka stav, kdy nemusím před hrou nic zásadního řešit a můžu se jen těšit...

JiříK

> "no a konečně má možnost tyhle handicapy korigovat „vhodným“ rozdělením hráčů do týmů"

Možnosti určitě má, ale také má nejspíš jen omezené informace o tom, kdo jaké heslo zná. Ne každý si heslo ověří, zvlášť, když se luští skupinově.

Jinak skupinově jsme luštili ve vlaku cestou na start Napalmně. Efekt byl podobný jako luštění v jednom :) Ale uznávám, že to byla jen chvíle, a dost možná jsme měli v ruce tu šifru, která luštitelná není.

Patches

Když už se to tu tak rozjelo, tak já se taky přidám s názorem, potažmo zkušenostmi. Předeher je spousta různých druhů a jejich dopad na hru je podobně diferencovaný. Matrixí letáčky vám dají nějakou drobnou logistickou výhodu, o které si nepamatuji, že by nám někdy v něčem opravdu pomohla. Nemluvě o tom, že obtížnostně jsou na takové úrovni, že je beztak má většina týmů, takže jejich funkce je ve výsledku opravdu spíš motivační a propagační. NaPALMí video nám loni pomohlo, že jsme si ho mohli před(vy)luštit a ušetřit tak třeba jednu člověkohodinu na hvězdárně, letos nám ale dalo jen jedno z 15(!) asociačních hesel na startu - navíc to, které nám jediné do našich (správných) asociací moc nesedělo, takže efekt byl ve výsledku nulový, ne-li záporný. No a teď tu máme Míchanou se čtveřicí (zítra snad pěticí) předherních šifer, z nichž každá pravděpodobně reálně zabere jednotky až desítky člověkohodin luštění, aby vám dala výhodu nějakých patnácti minut ve hře. Všechny tyhle tři "předehry" mají jeden společný rys, který svého času míval i Bezvíček - jsou to předehry dobrovolné. Kdo je dostatečně nadšený, má čas a sedne mu typ šifer, tak za to může dostat větší či menší výhodu ve hře. Proč ne, dokud je ten bonus přiměřený obtížnosti a není příliš velký. V tomhle je Míchaná už možná trochu na hraně, patnáct minut na dvanáctihodinové hře může rozhodovat o lecčems. Na druhou stranu Míchaná umožňuje luštit bonusy skupinově (schválně, kdo z vás to skutečně dělá, místo aby nad tím proseděl celé večery sám?), jejich obtížnost a náročnost je bezmála na úrovni toho Bezvíčku (sám mám aktuálně jako pravděpodobná "jednička" jednoho z týmů jeden bod a podle toho, co slýchám kolem sebe, na tom většina dalších "jedniček" nebude o moc lépe), no a konečně má možnost tyhle handicapy korigovat "vhodným" rozdělením hráčů do týmů (a nikomu o tom neříkat, aby se pak nekafralo, že předherní bonusy byly vlastně k ničemu - možná to není bůhvíjak etické, ale jako záchranná brzda proti tomu, aby bonusy rozbořily hru, účinné). Ve výsledku se tak stejně bude každý věnovat z těch pěti šifer pořádně jedné až dvoum, co mu formátem sednou, a doufat, že do týmu dostane autistu, kterému nevadí analyzovat dvacetihodinovou zvukovou stopu. U mě dobrý. S čím naopak ale problém dlouhodobě mám, jsou předherní aktivity, které jsou prerekvizitou pro účast na hře. Že je Kachna v podstatě šifrárnou pro a) autory jiných šifráren, co mají šuplík plný nápadů, co se jim nepovedlo udat na vlastních hrách, nebo b) hráče, kteří mají dostatek nápadů na to, aby organizovali vlastní hru, ale z různých důvodů tak nečiní, s tím jsem se už tak nějak smířil. Nespadám sice ani do jedné skupiny, ale mám ve svém okolí naštěstí dostatek kreativních jedinců, abych to nemusel každoročně řešit. Kvalifikace na Párek sice může být trochu opruz (zvlášť když termín jejího startu padne na nevyhovující datum), ale chápu její kapacitní opodstatnění a určitě je lepší udělat ji formou šifer a nechat tak kapacitu hry naplnit během několika dnů, než udělat z registrace klikací závody v rozsahu dvou minut po půlnoci. S kvalifikací na TMOU (ať už to je nebo není skutečně kvalifikace) to v posledních letech máme podobně jako Pralinky - tým bydlí po všech čertech, termín na konci víkendu je extrémně nešťastný a moc se kolem něj nedá plánovat a přitom to podvědomě asi většina z nás chápe jako jen takovou nutnou formalitu. Asi jako když vám umře prastrýc z druhého kolene, kterého jste patnáct let neviděli, a vy se musíte táhnout na pohřeb na druhej konec republiky uprostřed pracovního týdne, protože podle zbytku rodiny se to "sluší" - na jednu stranu víte, že je správné se zúčastnit, na druhou... se vám to prostě nehodí a je to opruz. No a pak je tu Poškole a luštění polohy startu. To už vůbec nechápu a kdybych jednu věc z tohohle výčtu mohl zrušit, tak to bude tohle. Ne, že by to některý roky nebylo zábavné, ale dlouhodobě to vnímám jako pomstu nepražákům za to, že se odvažují účastnit pražské hry.

Lama

Některé věci není možné/dobré sdělovat před hrou, ale zkusím se trochu vyjádřit ke 2 věcem zcela konkrétně, protože se zdá, že je po těchto odpovědích poptávka:

  1. Předherní bonusy podle našich odhadů nebudou mít zásadnější dopad na hru. Nechci říkat proč přesně, ale zatím tomu vše nasvědčuje.

  2. Předmíchané šifry byly nápady na šifry, které jsme považovali za pěkné, ale které nejsou vhodné pro standardní formát terénní šifrovačky s omezeným časem a lineárním (čti: teď na to sednu a nezvednu se od toho, dokud to nemám) luštěním. Samozřejmě se nabízí otázka, zda je zábavné luštit šifru, o které předem vím, že mi její luštění zabere 20 hodin. Rozhodně to není pro každého, ale ukázalo se, že existuje pár cvoků, které to baví. To se navíc týká jen rádia, ty ostatní 4 mi přijdou, že by svojí obtížností a časovou náročností mohly být třeba na Sendviči jako jedna z těžších šifer.

Ondra Suchánek

Eliška: souhlasím s tím co píšeš ohledně očekávání, nemám problém přijít na hru a sdělit týmu, že ač jsem se snažil, tak heslo nemám žádné. Ale přijde mi trochu divné, že předherní aktivita, která má být určena všem hráčům a bavit je, je natolik těžká, že ji asi nebudou mít ani leckteré šifrovací jedničky (a nebude to tím, že se tomu nevěnovaly). Nebrání mi to jít na hru a užít si ji, ale příště si asi budu říkat, že luštit předmíchané šifry se nemám ani snažit. A pokud budou podobné šifry na hře, tak se na sebe budeme všichni vesele šklebit na startu a čekat co na to jedničky. :D

Z poledu toho, jak to psal Aleš, kdybych nebyl v té skupině "nadšený začátečník", resp u sebe v týmu hybatel, tak mě podobné předherní šifry mohou odradit, protože si budu zkrátka říkat, že obtížnost bude až moc vysoká... a nebo bych se na to rovnou vybodl, těžko říct :D

Eliška

Jelikož se zdá, že na Míchané předšifry jsou tu samé silné názory od začátečníků i šifrovacích es, chtěla jsem přidat slabý názor z šifrovacího středu. Moc je neluštím, jelikož luštit něco sama doma mě moc neba. Moc mě to netrápí, protože mám pocit, že to není moc moje starost. Vloni na Míchané mi přišlo, že bylo většinou celkem jasné, kdo je v kterém týmu šifrovací jednička, kdo dvojka atd. Vzhledem k tomu, že pole je složeno spíše ze silnějších hráčů, očekávám, že v čtyřčlenném týmu budu tak trojka. A nikdo přece nečeká, že trojka přinese do týmu heslo, pokud ho nemá jednička ani dvojka :-D. Ale na korelaci počtu hesel a pořadí po hře, jsem zvědavá.

Síba

Předehry se čas od času objevují, projevovat se mohou všemi zde zmíněnými i jinými způsoby, ale že by se z nich stával nějaký globální trend, to teda rozhodně nepozoruju. Ohledně všech možných stáží v Chile pozoruji jiný trend, a sice, že hráči, kteří jsou stiženi náhlou stáží v Chile, tuto situaci neřeší tím, že se snaží najít pro ostatní za sebe náhradu, jak tomu bylo dříve, ale že to ostatním prostě oznámí, čímž jejich starosti končí. Ale tuším, že to bude asi jen lokální trend.

Jinak mne těší, že nejsem jediný, kdo je přesvědčen, že Kvalifikace Tmou neplní svou nominální funkci a neměla by se tak jmenovat, protože ji jednak hraje větší než malé množství hráčů, kteří o účasti na Tmou neuvažují ani v nejbujnější fantazii a jednak bývá reálný rozdíl mezi stým a třístým týmem nula nula nic. (A proto se taky domnívám, že si organizátoři Tmou lžou do kapsy ohledně představy o tom, jaký je o Tmou zájem.)

Co je a co není opruz, pak závisí na tom, v jaké situaci se ten který luštící tým nachází. Z bůhvíjakého důvodu se tu dlouhodobě žije v domněnce, že luštící tým je nějak implicitně skupina lidí, kteří mají víkendy naplněné usilovnou bohulibou činností, která nesmí být narušena. Na konci víkendu se pak má za to, že se hráči tak nějak sejdou poblíž, protože jsou to stejně kamarádi, kteří si stejně žijí tak nějak nablízku, a večer si tak nějak společně zábavně zahrají, není to opruz, pak se rozloučí, vyspí a ráno naklušou do rachoty. Pokud tým splňuje ty výchozí předpoklady, tak to tak asi má. Pokud je nesplňuje, má to tak asi jako my. Rádi bychom si spolu příjemně neopruzně zahráli. Ale nemůžeme, protože v naší situaci je zcela neflexibilní krátký čas kvalifikace špatně úpně ve všem, v čem být špatně může. Nemůžeme hrát spolu, protože kvalifikace končí tak pozdě, že pro lidi, kteří jsou z různých míst neumožňuje se po hře rozejít a jít si po svých. Takže zůstáváme rozděleni. Do toho někteří z nás týdně dojíždí. Takže mají na vybranou buď zůstat tam, kde byli přes víkend, s vědomím toho, že po skončení kvalifikace už do místa, kde potřebují být v pondělí, neodjedou. Nebo odjedou tak, aby byli na kvalifikaci tam, kde potřebují být v pondělí, což už zabere z té neděle tolik času, že z ní stejně zůstane kulové. Do toho se tu historicky řešily situace, že nelze odjet do místa, kde je internet, či alespoň tiskárna, protože ty jsou na místech v neděli nepřístupných (práce v zamčeném baráku např.), atd. atp. A to všechno zažíváme s železnou pravidelností s vědomím toho, že nejtěžší úlohou kvalifikace je logisticky ji zvládnout, že velká část konkurence tyto problémy nemá a že se všechna tahle příšernost absolvuje proto, že to jinak nejde. A k tomu nějak tušíme, že je velmi pravděpodobné, že bude absolvovaná tak za 2 – 2,5 hodiny, což je tak málo, že se v tom ztratí i veškerá zábavnost hry. Dobrovolně by to nikdo nedělal. Tak pozor na to, až budete zase vyrábět nějakou definici opruzu. Pro nás je opruz, když nám předehra nařizuje, kdy se jí máme věnovat. Jak je to dlouho, je podružné. A nemyslím si, že jsme v tom takto sami. (Tedy předherní věci luštím rád, pokud mne baví. Kvalifikace Tmou mne nebaví, nýbrž prudí, a to i tehdy, pokud se mi obsahově líbí, což je většinou.)

Ve sporu ohledně vztahu nováčků a předeher souhlasím spíše s Lamou, než s Alešem. Moc nerozumím tomu, jak by předehry měly působit proti nováčkům. Vlastní hra probíhá z podstaty v časové tísni. Tam se trojmístné deficity herního indexu projeví nejvíc. Protože zkušený hráč není primárně chytřejší. Zkušený hráč sice dokáže vymyslet nějaké věci, který nezkušený nedokáže, hlavní efekt zkušenosti se ale projevuje v zažitých postupech a rychlosti prováděných postupů, které sklouzávají k rutině. Tady nováčci ten deficit nesrovnají. V předehrách ale můžou, protože při velkorysém časovém rámci mohou pomalost kompenzovat úsilím. Jinak souhlasím s tím, že nováčci s deficitem nechodí hrát šifrárny proto, aby sbírali vavříny. Tedy pokud mají soudnost. Tady jsou pak dvě možnosti. Buď vymetají hry s ultraměkkým obsahem a ultraměkkým systémem, nebo tam jdou s cílem užít si a přežít (tak, jako jsme to dělávali my) a doufat, že se časem posunou dál. V obou případech asi i s prvkem možné sebeprezentace „byli jsme na šifrárně“. V prvním případě, které nám tu rostou jako houby po dešti, bych na tuto sebeprezentaci asi reagoval shovívavým úsměvem. Ale pravda je, že to první pojetí zvládne kdejaký čičmunda. Proto taky hry, které šifrárnu spíše předstírají, mají účastníků dost. Jít na hru bez valné naděje na úspěch nedokáže každý. A to je taky důvod, proč je těchto nováčků chronicky málo.

Ohledně Bezvíčku pláčeš, Yeti, dobře, ale na špatném hrobě, když už jsem tedy byl v této věci osloven.

Ondra Suchánek

Tak já se taky přidám s názorem: šifrovat jsem začal prakticky loni, ale dost mě to chytlo, takže zatím celkem dost vítám i předherní šifry. Když jsem si poprvé přečetl o předmíchaných šifrách, moje reakce byla zhruba: "Super, pěkně si zaluštím, času jsem tomu ochoten věnovat dost a ještě mi to přinese bonus na hře.".. postupem času se to ale přesunulo do fáze "Už tím trávím fakt moc času bez sebemenšího výsledku, potřeboval bych tým".. což sice pravidla dovolují, jenže ouha, těch pár šifrujících známých, kterých jsem se ptal, nemá zájem před hrou nic dělat, tady čtu, že asi nebudou jediní.. a já jsem evidentně moc deb...začátečník na to, abych to dal sám. Jsem zvědavý na řešení, ale pokud jsou ty šifry obtížnosti takové, že to zvládne třeba jen pět lidí, tak mi to přijde jako úlet a uvítal bych u předherních šifer nižší obtížnost. Uvidíme poherní statistiky a řešení. Každopádně dokud je to natolik rozmanitým stylem, že leták Matrixu je lehký, na civilizaci je za předherní šifru jen nějaká sladkost, na napalmně jsme bez hesla z videa neměli problém a pravděpodobně bychom odstartovali stejně rychle.. tak mi je asi jedno, že jedna hra to předherní snažení boduje více.. je to na organizátorech, jaký chtějí výsledný dojem ze hry. Pokud nějaký tým vyhraje díky tomu, že se před hrou několik (desítek) hodin věnoval šifrám, tak za to má aspoň nějakou odměnu, všichni o té možnosti věděli dopředu a ano, pokud se to někomu nelíbí natolik, že se takové hry nechce účastnit, tak bude o tu jednu hru z cca 20 za rok chudší. Doufám ale, že sadu (téměř) nevyluštitelných šifer před hrou s netriviální výhodou do hry nebude mít polovina her a že to u ostatních vydrží spíše u toho malého naladění a těšení se na hru.

Ti

Já mám rád, když hra už před startem nabízí cokoliv navíc. Na hry se většinou těším týdny a měsíce dopředu a s radostí hltám každý doprovodný text, odkaz, šifru a obrázek. A jsem potěšen, když do toho orgové vloží svůj čas.

Doteď v týmu vzpomínáme na Po škole 2014 na které se nám povedlo díky předstartovní aktivitě přeskočit start a začít rovnou na stanovišti 2. Spravedlivé? Asi ne. Zábavné pro náš tým? Určitě.

JiříK

Lamo, Hanko, tak já s dovolením přidám jeden postřeh. Na jednu stranu vnímám, že snaha o vyrovnanost týmů je jedním z klíčových atributů Míchané, na druhou stranu jsou tu letos předherní bonusy, které tu vyrovnanost záměrně narušují. Jak to vidíte vy?

Lama

Rozhodně je možné, Aleši, že máš pravdu. Já si ale myslím, že ji nemáš. Noví hráči podle mého nebudou mít problém s tím, že byly nějaké předherní šifry, na které oni neměli čas. Ví totiž, proč na hru jdou. Jdou si ji užít, jdou zkusit něco nového, jdou sbírat zkušenosti. 100 šifrovaček v nohách méně už je stejně na startu v podstatě vylučuje ze soutěže o první místo, takže pochybuju, že by nějak řešili, že ještě navíc mají o pár nápověd míň než ti velcí borci. A mluvím i z vlastních (byť dost mlhavých) vzpomínek z mých prvních Svíček.

Jo a Míchaná rozhodně necílí na zapálené hráče, ale snaží se být dobrou entry hrou, protože se poznáním zkušených hráčů můžeš dobře infiltrovat do komunity. To říkám proto, že jsme vděční za jakýkoliv postřeh typu "hele, tohle byl zajímavý experiment, ale nové hráče to dost odradí", jako třeba ten tvůj :)

Hanka Valášková

Na šifrovačky chodím spoustu let a baví mne moc... Obdivuji jejich tvůrce, že pořád mají skvělé nápady a vymýšlejí krásné, nové šifry.. Vím, že nebudu mezi šiframa běhat, že mne správné řešení nenapadne na první dobrou ( a často i na žádnou),že raděj luštím v teamu, protože víc hlav víc ví, ať jsou jakékoli (ty hlavy), že nebudu poslouchat 20 hodin rádia, ale na Debilní kecy můžu koukat pořád dokola.. Šifrovačky jsou hra.. Pro někoho i životní styl.. Každá má svoje pravidla, která si stanoví její orgové.. Není to žádný sport s pevnými přísnými pravidly pro všechny společnými.. I v tom je to kouzlo.. Každý org si vymyslí hru a šifry a každý účastník, jestli se mu to líbí a jestli chce hrát..jestli si chce hrát:-)

Lama

Souhlas, hodina na hře může rozhodnout. Řada týmů (např. Roflcopter!) má na mě na začátku hry hodinu navíc, protože mají lepší přesuny. Některé týmy (raději neuvádím) mají na mě klidně i hodinu, protože dělají věci, které já považuji za na hraně či za hranou pravidel. A ne, není to tak, že tyhle věci se dějí až na hře - že mám horší fyzičku je něco, co se na hře projeví, ale je to pravda dávno před ní. Stejně jako vyřešení předherní šifry.

Ale jako rozhodně chápu, že někoho štve, že je znevýhodněn, protože není ochoten do něčeho investovat čas. Jen mi přijde přehnané říkat, že kvůli tomu nemohu chodit na šifrovačky :)

Hanka

Mám-li zrovna k předmíchaným šifrám říct něco z pozice jednoho z tvůrců (tedy zdůvodnit, proč to děláme), záměrem bylo vytvořit něco, co týmům přinese požitek navíc a nějakou zábavu i před hrou. Osobně mám pocit, že pokud bychom měli vyvěsit bonusové šifry vyvěsit s tím, že si je někdo může jen tak zaluštit, ale nic z toho (kromě dobrého pocitu) mít nebude, motivace luštit by nebyla moc velká. Takhle to alespoň může někoho odměnit, ale ne ZAS tak moc. Předherní bonusy a vůbec celou Michanou děláme apriori se záměrem přinést někomu šifrovací a společenský zážitek, ne uškodit neluštícím. Rádio konkrétně jsme kvůli časové náročnosti záměrně zveřejnili více než 2 měsíce před hrou a zaměrně nemá právě 24 hodin, aby ho účastníci měli možnost poslouchat delší dobu a každý den slyšeli jinou část zvukově stopy, ale bylo nám jasné, že ne každý na to i za těchto podmínek bude mít čas/chuť. To, že jsme se třeba s někým nemuseli sejít ve vkusu (nejen v rádiu) je věc jiná a při tvorbě šifer bohužel nevyhnutelná.

Teď k trendu jako takovému - mám za to, že jedinými šifrovačkami, kterě pŕinášejí bodovou výhodu do hry předherními bonusy, jsou asi jen Párek a Míchaná. Tedy bych to vzhledem k množstvi aktualně běžících šifrovaček nenazývala úplně velkým trendem, pořád je jich drtivá většina ve stylu "přihlásím se a jdu" :)

P.S. Pro trochu povzbuzení do luštění - předherní šifry z Míchaně jsou zatím (až na jednu) luštitelné ;)

Wal

Já třeba předherní věci neluštím kvůli získání výhody, ale protože mě to baví. :)

yeti

Mít čas před hrou není skill. K mít peníze už jsem všechno řekl v diskusi k Po škole 2016 -- a hlasoval nohama.

Lama

Já bych to tedy rozhodně neviděl až tak fatalisticky. Jestliže má nějaká šifrovačka větší předherní aktivitu, na kterou já a můj tým nemáme čas, tak prostě budeme mít nějakou nevýhodu. No a? To přeci není důvod na tu šifrovačku nejít, neřkuli skákat z mostu. A to i kdybych to šifrovačku bral kompetetivně a snažil se ji vyhrát - to pořád neznamená, že budu na přesunech běhat, že si koupím pokoj v 5* hotelu u šifry, abych mohl luštit v teple, nebo že budu luštit předherní šifry, i když na ně nemám čas.

Umět s mapou; být schopný jít rychlým krokem do kopce, i když mám v nohách 20 kiláků; znalost Foglarovek; mít peníze; mít čas před hrou - to jsou všechno prostě nějaké skilly, které se na šifrovačce můžou hodit. Můžeme se samozřejmě bavit o tom, jestli tam skutečně všechny patří, ale dělat z hodinové výhody na trase něco, co mně v podstatě brání v účasti, mi přijde přitažené za vlasy.

JiříK

Yeti, že vy jste včera měli teambuilding? :)

Předherní aktivity jsou tím větší výhoda/nevýhoda/opruz, čím déle trvají a čím větší výhodu při hře člověku zprostředkují. Výhoda pro ty, co jsou ochotni tomu věnovat dostatek času, nevýhoda pro všechny ostatní, a opruz v případě, že to není šifra, ale dvoutýdenní seminář googlení a práce se sdílenými dokumenty. Nic proti dlouhodobému luštění náročných šifer, ale byl bych mnohem raději, kdyby to bylo v rámci samostatných dlouhodobých her. A není to nic nového, jestli se nepletu, tak to už době celosvětové fáze Bezvíčku razila Marťa Pomikálková.

Celosvětová fáze Bezvíčku byla příkladem toho, jak by se to dle mého dělat nemělo. Trvala relativně dlouho (tuším dva týdny), šifry byly náročné, a do hry vnášela poměrně velké výhody. Předherní bonusy Míchané se zatím jeví podobně. Kapitolou samy pro sebe byly skryté předherní bonusy Matrixu. Naštěstí už je také odvál čas.

Naopak kvalifikci TMOU považuji za dobrý formát (jen by se neměla jmenovat kvalifikace :)). Dobrý proto, že trvá velmi omezenou dobu a do hry nepřináší žádnou výhodu vyjma upraveného sebevědomí. Jedná malá milá přiznaná šifra typu leták na Matrixu nebo video na Napalmně, se mi taky zamlouvá (předpokládám, že znalosti hesel v obou případech nebudou velkou výhodou). Podobně se mi zamlouvají předherní nápovědní otázky na Svíčkách, ty mám jako hráč nejraději.

Mimochodem, do předherních aktivit patří i čtení posledních informací před hrou, pravidel, shánění vybavení, apod. Je ale zřejmý rozdíl, v tom, jestli má člověk k přečtení pět až deset stran nezašifrovaného textu, a nebo dvacetihodinovou zvukovou stopu k luštění.

yeti
O předehrách

V hospodě nebo po mailu se lidi domluví, že půjdou spolu na hru, nějaký chudák to zaregistruje a snad i zaplatí, ve středu před hrou aspoň někteří zjistí, kde to začíná, a začnou řešit, jak se tam dostanou, kdo vezme čtverečkovaný papír a kdo rum, v které hospodě se před hrou sejdou na oběd, a pustí se do shánění náhrad za členy týmu, kteří sice měli jít, ale vlastně mají rýmičku/svatbu/roční stáž v Chile.

Taky jste takhle chodili na šifrovačky? Jó, to byly časy, Ale s tím je konec.

Je nová doba a s podobně laxním přístupem se dnes nikam nedostanete. Možná se ještě můžete na poslední chvíli přihlásit na hromadný skok z Nuselského mostu (bonus za strefení lampy) nebo akci Z pro přesun brněnského nádraží (bonus za odnesení pytlů cementu ke Svitavě namísto Svratky), ale na šifrovačku to nezkoušejte. Organizátoři připravují hru dlouho dopředu (víc než týden), a totéž očekávají od vás.

!TMOU má samozřejmě kvalifikaci. Kvalifikace je zábavná internetová hra, na kterou se tým sejde a která je natolik zábavná, že neplní nominální funkci, jelikož se na ni podstatná část týmů hlásí jako na nezávislou internetovou hru a rozhodně nemá v úmyslu jít v listopadové noci mrznou kamsi do terénu, kdyby se náhodou kvalifikovala. Ale aspoň je zábavná.

Svíčky mívaly Bezvíček. Bezvíček byla zábavná (byť vesměs neluštitelná) internetová hra, na kterou se každý člen tým rozjede nejlépe do jiného státu, což ale teoreticky nevadí, protože ho mohou hrát úplně jiní lidé. Prakticky je sice úplně jiných lidí nedostatek, ale zábava to byla. A taky už Bezvíček už není (a není asi už nic, co by mohla další piva při probírání tématu se Síbou nového přinést).

Jedna hra, která se vydala tímto směrem samozřejmě nic neznamená, protože máme leták na Matrixu, místo startu na Po škole, část startovní šifry na NaPALMně, celou sadu neluštitelných šifer na Míchané -- a jednu takovou na Civilizaci, kvalifikaci na Párku, ... Na Kachnu aspoň šifru vyrábíte, ne luštíte. Plus existují věci jako Bednářské listy, které sem snad ani nepatří, protože i když mohou obsahovat něco analyzovatelného, naštěstí vycházejí tak pozdě, že se nad nimi tým leda tak zasměje ve vlaku.

Trend je tedy jasný. Nelíbí se vám to nebo na to nemáte čas? Vezměte pytel cementu -- a skočte si z Nuselského mostu.

Tonda (Vánek)

Přidám se se svými technickými obtížemi. Když jsem při snaze o registraci vyplnil jméno a mail, odkázalo mě to na stránku, že můj uživatel již účet má a pokud nevím heslo, mám si ho obnovit. Při zadání mailu pro obnovu na mě ale vyskočila hláška, že uživatel s tímto mailem neexistuje.

Na zkoušku jsem zadal své přihalšovací údaje ze statku a dostal jsem se dovnitř, takže předpokládám, že problém bude v nějaké ne úplně dokonalé migraci účtů ze statku na šifru roku.

Laďa

Hodnoceni sifer uz nekolik dnu nefunguje :-(

Ivo Cicvárek

Takové tagování by ale bylo dobré mít "skryté". V případě využívání k luštění informace tohoto typu vadí...

yeti

Ještě jedna poznámka: Má-li se to vyvinout v databázi šifer, tak nutnou funkcí je tagování -- morseovka, hudební, selreferenční, fyzikální, googlící, etc. -- a odpovídající možnost vyhledávání.

To je samozřejmě další informace, kterou musí někdo zadat -- ovšem její zadávání škáluje úplně jinak. Že šifra využívá Braillovo písmo nebo je to popis cesty, není třeba nějak sbírat na vzorku populace. Naprostá většina takových štítků je objektivní, nekontroverzní, někdo je přilepí jednou a ten někdo může být i autor šifry.

yeti

Pokud panuje shoda, že nemá cenu hodnotit šifry dlouho zpětně, nebudu se o to tedy pokoušet (uf).

Ivo: Celkové množství času a úsilí, které hráči věnují zpětné vazbě, se IMO nezvýší přidáním nových možnosti strukturované zpětné vazby (nový nestrukturovaný komunikační kanál může být jiná věc). Jsou dokonce efekty, které ho mohou snížit.

Každopádně: Pokud bych si coby organizátor konkrétních her (nikoli abstraktní organizátor obecně) mohl vybrat, zda mi lidi něco napíšou do diskuse, nebo budou o mých šifrách hlasovat v anketě, tak to vůbec není otázka. Samozřejmě, že chci, aby mi něco napsali v diskusi. A to i s uvážením, že při ekvivalentní množství času a úsilí to budou dvě věty k celé hře. Ty dvě věty budou totiž signál. Ohodnocení všech šifer má SNR mizerný. To je motivace směrem, kterým zřejmě nechcete. Positivní motivace je leda, že ‚‚jé, moje šifra se umístila v šifře roku‘‘, ale to vyžaduje ambice nebo ješitnost v míře, ve které se mi nedostávají -- mi ať raději lidi vynadají, co konkrétně se jim nelíbilo.

Je-li cílem databáze zajímavých šifer, tak klidně. Ale je to úplně jiný projekt. Lidové hlasování nejenže nemusí být jeho součástí, nemusí ani přinášet hodnotu. A i zde zůstává problém SNR, respektive užitečné informace vůči množství práce. Nikdo v takové databázi nebude vyhledávat dva-a-půl-hvězdičkové šifry. Nemusejí tam proto vůbec být.

Moje představa, co by z věc pojmenovaná ‚‚Šifra roku‘‘ měla dávat za výstup, zřejmě není většinová. Ale i u dalších představ, které tu padly, nevidím, proč by měly být realizovány způsobem, který vypadá jako současná anketa.

Ještě bych dodal jednu věc, která zřejmě výrazně přispívá k mé negativitě: Jestli je něco strašlivějšího než vyplňování formulářů, tak je to vyplňování formulářů, které trvají na tom, že je vyplníte tím jediným možným způsobem, které si ony představují. Být uzamčen v ‚‚teď zmetku ohodnoť tuhle šifru, kterou ti tady ukazuji, a pak budeš hodnotit tamtu šifru, kterou ti já mocný formulář určím‘‘, je totálně nasrávací a mám chuť u toho někoho uškrtit.

Ivo C.

Oprava překlepu: Pak tedy všem hodně dobrým šifrám dávám 4, 3 body jsou pro mě šifra, která se mi fakt stále ještě pořád líbila (to jsem v půlce použitelné škály),

Ivo C.

Ještě k té škále. Pětibodová škála se skutečně chová zvláštně, zvlášť ve srovnání s desetibodovu. U desetibodové člověk tak trochu promítá do hodnocení cosi jako procenta. Jak to myslím? Šifry, které se mi na hrách líbí, by u mě na desetibodové škále většinou získaly 7 a více bodů. 7 bodů (70%) taková ta hezká šifra, kdy si člověk pěkně zaluštil, 8 bodů šifry, které z šifrovačky výrazně čněly, 9 bodů těm nejlepším a 10 bodů jedné či dvěma šifrám za rok, nebo taky vůbec žádné (prostě šifra, která přinesla nějaký posun). 5 bodů, tj. půlka škály už budou takové ty nudnější kousky, které ale stále neurazily a fungovaly, 3 body to už bylo hodně zlé, ale pořád s nějakou hodnotou, 2 body bych dal asi něčemu úplně nepovedenému, 1 bod - no moc si nedovedu představit čemu. Asi nějaké "něšifře" bez snahy o cokoliv. Např. kdyby mi org dal jako šifru obyčejnou morseovku:)

5 bodová škála - váhám, čemu dát 5 bodů. To je strašně absolutní, to si chci nechat pro mimořádné případy. Pak tedy všem hodně dobrým šifrám dávám 10, 3 body jsou pro mě šifra, která se mi fakt stále ještě pořád líbila (to jsem v půlce použitelné škály), dvojku dávám šifrám, které si moc nepamatuju, nebo zaujaly méně než ostatní, nebo byly nepovedené (tj. do dvojky se toho najednou vejde strašně moc) a jedničku nedám skoro ničemu, protože to zase zkrátka cítím jako ten opačný extrém: stále je pro mě rozdíl nepovedená šifra (kde se orgové snažili) a trapas bez snahy o skutečnou šifru. Dát něčemu jedničku mi prostě přijde nefér, když vím, kolik i méně povedená šifra dá práce:) Takže se mi celá škála vlastně reálně zužuje na 2,3,4. Tj. něco jako nezaujala, zaujala, super.

Teď to vypadá, že se většina šifer pohybuje kolem trojky. Co to znamená? Že na většině her jsou jen průměrné šifry? Průměrné míněno sémanticky, čili takové ty neurazí/nenadchnou. Nebo to znamená, že na většině her jsou dobré šifry, nadprůměrné z hlediska zábavnosti, které by se pohybovaly na procentní škále kolem těch 70%. Nevím, která interpretace dat je ta správná, ale když se dívám na šifry, které jsou kolem těch 3 bodů, a které znám - tak to byly vesměs moc pěkné šifry... Přesto je tato interpretace jen můj dohad...

Mimochodem i při pětibodovém hvězdičkování na různých hudebních serverech se z tohoto důvodu používají půlhvězdičky:) Tj. 10 bodová škála je díky myšlení člověka nastaveného na desítky a procenta podle mě vhodnější a její výsledky jsou snadněji interpretovatelné.

Ivo C.

Obtížnost - jasně, stačilo by, aby to bylo zadáno od orgů. Chce to ale předem promyslet, jak šifry označovat. Kromě základní škály ve smyslu: průchodovka, lehká, střední, těžká, extrémní - by chtělo ještě nějakou kategorii pro obtížně škálovatelné šifry. Co tím chci říct: třeba na letošní TMOU by 13. šifra byla v každém případě těžká, ale rozhodně ne extrémní. Tj. nedovedu si moc představit, že by ji nějaký tým dal pod 30 minut, ale zároveň si myslím, že by ji dalo i víc týmů než 2, kdyby tam tedy více týmů došlo:) Ale kontroverzní šifry (ať už chtěně kontroverzní, nebo nechtěně kontroverzní) se chovají nevypočitatelně: 4. - tj. Barvy na TMOU - byly pro řadu tmů neřešitelné. Ale našly se týmy, pro které to byla průchodovka. Tj. mít nějakou speciální kategoii pro právě takové ambivalentní šifry...

Ještě k té diskusi - myslím, že zajímavý výstup z této ankety není zpětná vazba orgům konkrétní hry, ale zpětná vazba orgům obecně. Co tím myslím: už dávno nestíhám prohledávat jako org diskuse na hrách, kde jsem nebyl. Z téhle ankety při větším množství hlasujících vyplynou šifry, na které se bude mít smysl podívat (a to nejenom hráčsky, ale i orgovsky) z her, kde člověk nebyl.... Já třeba nikdy nebyl na Inule, či Potrati - je to shoda okolností, nikoliv averze k těmto hrám, podotýkám:) A tady se rád podívám, které šifry z těchto her se líbily, můžu si je vyluštit, rozšířit si povědomí o trendech jako hráč i jako org.

Jirka Skuhrovec

Ivo C.: požadavek na info o obtížnosti beru. Využití webu jako databáze hezkých šifer pro další luštění je rozhodně jeden z cílů. Kloníme se spíš k variantě že ji doplní orgové (nebo Tom dle nějaké úmrtnosti+doby průchodu, je-li statku), protože tu informaci zpravidla mají. Netřeba tím komplikovat hodnocení. Hm?

Yeti: Souhlasím s Tomem (aby ne, když jsme to spolu vymýšleli..). Hodnocení mnoha her zpětně je opruz, který se doufám podaří zredukovat tím, že hráči budou hodnotit šifry hned po hře. Nemyslím si, že v takové situaci kliknu 10x na tři hvězdičky. Mám šifry v živé paměti, a tedy trochu barvitější názory. Až nasbíráme trochu víc dat, můžeme ověřit zda mám pravdu :). Pokud bychom udělali jen hlasování stylem "vyber jednu šifru za rok", pak web budou výsledky velmi úzké nebude dělat co chci: a) databázi hezkých šifer k luštění b) feedback i na nehezké šifry. Ale hlavně se objeví silná výhoda větších her, což nechceme.

Zbývá otázka hodnocení alespoň dvourozměrného (nápad + provedení). Je to možnost do budoucna, ale zatím jsme rádi když seženeme dost hlasů v jednorozměrném modelu. Abychom dostali bohatší informaci, tak bych rád šel spíš cestou využití dalších dat (hodnocení dle pokročilých / začátečníků, obtíznost), než komplikováním procesu hodnocení.

Tom

yeti: Myslím si, že může fungovat hlasování po hře přímo na webu, jako to má Sendvič nebo Tmou. Není tu někdo zasvěcený s informací, kolik týmů tam hlasuje?

Očekávám, že to ve většině případů dopadne tak, jak píšeš. A občas ne. Třeba u Matrixového Darmoka nevím, jaký je většinový názor na šífru. Z mých tří kategorií si dokážu tipnout obtížnost, ostatní ne. Z pár reakcí vím, že to někomu přišlo moc překombinované, ale jestli je to většinou hodnoceno jako nápad spíš tříbodový nebo osmibodový nevím. V rozlišení pěti hvězdiček dostane všechno 3 hvězdičky, na škále 1 - 10 bych mohl u té šedé masy vidět, co je spíš k 7 a co spíš 3.

yeti

Tom: Pokud víš o nějakém mechanismu, který zařídí, že lidi, kteří nepřijdou do cíle ani ho hospody, nic nenapíšou do diskuse, etc., budou hlasovat v takové anketě, tak sem s ním. Já naopak čekám, že nebude ani spousta lidí, od kterých dostaneš ty normální reakce. Jedině že by se všechny velké hry spikly a jako nutnou podmínku registrace zavedly hlasování v Šifře roku -- to je ale jednak zvrácené a jednak hypotetické.

Na šifry, které vyvolaly silné emoce, reakce dostaneš. I na Matrixu. Když na něco nejsou reakce, tak to prostě reakce nepotřebuje, je to normální šifra. Velká část šifer je prostě normálních. Velká část kdečeho je prostě normální. V anketě hodnocení takových šifer bude někde mezi tři hvězdičky a přeskočit. Co jiného čekáš, že se stane?

Tom

yeti: Jako organizátor často té zpětné vazby moc nemám a dostanu ji od poměrně úzké skupiny - typicky organizátorů ostatních her a ostřílených harcovníků, kteří chodí na after party a píšou reportáže. V cíli se něco probere, když hráči chodí průběžně, na fórech jen kontroverzní věci. Většinou si tedy o šifře usmyslím, jaká je, a ten názor už mi zůstane. Podle průchodnosti můžu trochu zkorigovat obtížnost, na Matrixu často ani to ne. Z hodnocení bych mohl dostat odezvu, že na šifru hráči nahlíží jinak. Pokud by šifru hodnotilo třeba 20 % týmů napříč herním polem, bylo by to pro mě zajímavé.

Vybrat z toho nejlepší šifru roku by šlo, ale není to nejefektivnější způsob. Chtěl-li bych jen to, nechal bych hráče vybrat třeba jeho TOP 3/5/10 (asi seřazené) a pak to nějak vyhodnotil. Pětihvězdičkový systém pro každou šifru mi přijde jako kompromis mezi oběma přístupy, nepříliš užitečný ani pro jeden účel. Ale moc jistý tím, že by některá alternativa fungovala lépe, si nejsem.

yeti

Po ohodnocení malého zlomku šifer, které jsem loni luštil, mi přijde, že nemá smysl, abych trávil hodiny klikáním na tři hvězdičky (nebo přeskočit, protože jsem šifru sice luštil, a možná i vyluštil, ale už si to tak úplně nepamatuji). A opět si myslím, že řešením je přesný opak toho, co bylo v diskusi navrženo.

Je třeba radikálně snížit počty zadávaných hodnocení.

Protože co udělá zjemnění škály hvězdiček? Střed gaussovky se líp prokreslí a hodnotící nad tím budou sedět dvakrát tak dlouho. Je to k něčemu? Není. Akorát to každého ještě rychleji přestane bavit.

Proto navrhuji následující změnu: Celé hodnocení bude nápis ‚‚vyberte šifru roku‘‘ a vybírátko, kde lze zvolit právě jednu šifru. Ty se vypíší.

Dovedu si představit, že to bude komplexnější -- kategorie, možnost zvolit třeba tři šifry, etc.. Ale schválně jsem to napsal v extrémní formě. Lidi vypíchnou šifry, které je nadchly, které je překvapily, které je dovedly k zuřivosti. To jsou šifry roku.

yeti

Tom: Z počtu hvězdiček si jako organizátor nevezmeš nic stejně. Je to pořád akorát jakési číslo.

Pakliže organizátor až do prostudování výsledků ankety netuší, že jeho šifra X byla lehká a šifra Y byla sporně realizovaná, tak má mnohem větší problém, než že neví přesný počet hvězdiček. Konkrétní zpětnou vazbu dali hráči v cíli, v diskusi, v reportážích, v poherní hospodě... A tady budou hlasovat ti samí, kteří to udělali, jen už nebudou moci být konkrétní.

Zpětná vazba pro organizátory je podle mne bídný důvod zesložitění celé věci.

Tom

Hodnocení 1 – 5 je pro mě příliš omezené. Jako hráč chci dát 5 pár nejlepším šifrám za rok, 1 pár nejhorším šífrám, a tak jsem u většiny her omezený na 2,3,4. A pokud se podobně chovají i ostatní, nevezmu si z hodnocení šifer nic moc ani jako organizátor. Víc se mi líbí Cicvárkovo hodnocení™ (http://albert.poutnik.org/index.php?what=ivo&hodnotit=101) nebo Sendviče nebo Tmou. Za mě tři kategorie: nápaditost, obtížnost, provedení, se škálou 1 – 10. Je náročnější na zadávání, což může někoho odradit, ale raději kvalitu než kvantitu (věnuje-li tomu někdo víc času, zřejmě o tom víc přemýšlí). U nejlepší šifry bych chtěl hodnocení (10, 7–8, 10). Z jmenovaných příkladů dostane Andrej nebo Ozobot body za nápaditost, provedení a málo bodů za obtížnost. Krabička na Tmou body za nápaditost, asi obtížnost a málo bodů za provedení.Můžou vyhrát vedlejší kategorie, ale od šífry roku očekávám větší vyváženost.

Hodnocení šifer, které člověk neluštil, mi spíš nevadí.

@Ivo U Wanted jsem upravil komentář. @Aleš Nemám potřebu rozdělovat aktivity a šifry, zvlášť když je občas ta hranice dost tenká. U aktivit bych dával lehkou obtížnost, je-li to jen úkol, který splní víceméně každý.

yeti

Jirka: Jo, určitě je lepší, že se něco děje než nic. A slibuji, že po Per partes se už fakt dostanu k hlasování na ostro (pokud mne nezastaví další bug).

Ale napsal bych to takhle: Šifrou roku 2013 byl ten (vesměs) nenáviděný bazmek z TMOU, který se (prý) měl luštit sám. Jednoznačně. Nebyla to šifra nejlepší, nejoblíbenější, nejzajímavější, nejlogičtější, nejzábavnější, nejpřekvapivější, nejzážitkovější, nejpropracovanější, nejroztomilejší, nejlépe provedená ani nejoriginálnější (byť v posledně jmenované kategorii aspoň má šanci na umístění). Ale byla to šifra, která kompletně definovala TMOU a kterou si z roku 2013 každý pamatuje. Když už je anketa, chtěl bych, aby takovou šifru nějak vyprodukovala jako výstup. Ne jako ‚‚vítěze‘‘ čehosi, ale jako ‚‚tohle je šifra, kterou lidi milují i nenávidí (spíš to druhé), ale rozhodně zanechala stopu‘‘. Námět k zamyšlení. Jak to správně realizovat, nevím.

Ivo Cicvárek

A ještě poznámka: tahle anketa má několik dalších využití. Třeba náš starý tým se občas schází, aby si jen tak zaluštil, zejména před TMOU:) A bývá docela pracné sehnat šifry, které neznáme, u kterých by byla jistota, že budou fajn. Tyto stránky daleko lépe umožní vracet se k šifrám z her, které člověk nešel - a zaluštit si s odstupem. Což, domnívám se, i autory šifer potěší...

Pro nováčky se může stát také časem branou k luštění, tréninkový portál:)

No a z toho plyne, že by bylo hezké, kdyby součástí hodnocení bylo i hodnocení obtížnosti - to sice šifru nikam neposune, ale užitně by pak člověk viděl - jo, hele, tady je hezká průchodovka / středně těžká atd., pojďme na ní potrénovat. Nebo, dneska zkusme něco těžšího... Ano, zdvojnásobí to počet kliknutí u šifer, ale jakmile se najede na průběžné hodnocení, zase až tak zatěžující to nebude...

Ivo Cicvárek

K diskusi - naopak jedno z nejlepších hodnocení teď má Andrej ze Svíček. Na jednu stranu to byla geniální věc. Na druhou stranu bych to nezařadil mezi nejlepší šifry roku, zkrátka proto, že to byla jen hříčka. To pochopitelně ten systém neodfiltruje, asi mi to nevadí, ale i výsledky bude třeba interpretovat opatrně. Ony ty šifry zkrátka mají své subtilnější kategorie, které se blbě zohledňují - jsou geniální průchodovky a hříčky, které ale těžko vnímat jako šifru roku. Já sjem třeba z tohoto důvodu nedal Andrejovi 5 hvězdiček, ačkoliv bych vlastně měl - protože to prostě byl NÁPAD. Ale necítím to jako skutečnou šifru, proto jsem to zkrátka vyřešil čtyřmi hvězdami.

A naopak těžké šifry vždycky někoho zastaví - a pak se do toho mohou promítnout hráčské emoce. Na druhou stranu nemusí - BAGR nás na Bedně vyřadil z boje o čelo, přesto super šifra, na kterou se nezapomíná - a jak je vidět, boduje i u ostatních...

Ivo Cicvárek

Ahoj, lze upravit formulaci "k vyřešení této šifry jsou potřeba i informace, které zde nenajdete (např. je důležité místo šifry, součástí zadání byl předmět apod.)" v databázi na jinou formulaci?

https://sifraroku.cz/hodnocene-sifry/12-wanted-29347413-bd15-4843-8dec-17ccd4436b16

U této šifry nic takového nebylo třeba, jediná nutná poznámka je: POZOR, ŠIFRA BYLA VYTIŠTĚNA OBOUSTRANNĚ.

Třeba si to totiž ještě někdo zaluští:) Když už jsem ji sestavoval asi 20 hodin:) :) :)

Jirka Skuhrovec

Aleš: Ani já na to nemám ostrý názor. Snad jen obecně, pokud je tam něco málo k luštění, zařazení do ankety se nebránim. Nechal bych ale konečné rozhodnutí orgům - v editaci šifry ji mohou vyloučit z hodnocení (checkbox "hodnitit").

Yeti: zatím bych to určitě nekomplikoval. Priorita teď je aby si na web hráči trochu zvykli, a my odladili mouchy. Časem se nad naklikanými hodnoceními dají dělat alternativní metriky typu "nejkontroverznější šifra", "nej šifra podle začátečníků/pokročilých", ale to nepůjde spolehlivě dělat s deseti hlasy celkem :). Čili ano, nej šifra dle mainstreamu je to co teď chci prokopnout, a pak se uvidí. P.S. Aktuálně vycházejí jako nejhorší šifra roku Barvy z TMOU, což si třeba podle mě nezaslouží. Tuším tu určitou zaujatost hráčů, kteří se na nich zasekli. Mě by proto třeba zajímaly těžké šifry, které dokázaly řadu týmů potrápit či vyřadit - a stejně získaly slušné hodnocení. Průchodovka s hezkým hodnocením je nuda :).

Tom

Už jede.

Laďa

Ted zrovna web Sifra roku nejede vubec :-(

Klidne by se mohlo udelat vic zebricku podle ruznych systemu, pak se uvidi, ktere se jak osvedci.

Yeti

Jirka: Přiznám se, že nevím. Ne, že by neexistovaly systémy na potlačení kompromisů a hledání zajímavých a výrazných kusů. Vesměs mají jako první fázi něco jako ‚‚každý nominuje nanejvýš jednu šifru‘‘, a pak se pracuje s takto vzniklým výběrem. Ale všechno trpí problémem efektu velikosti hry...

Jak už jsem psal, mi hledání nejmaninstreamovější šifry nevadí nějak z principu. Duch doby se tím zachytí určitě -- stejně jako to dělají třeba Oskary. Takže možná stačí prohlásit: A tohle je přesně to, co chceme.

Jirka Skuhrovec

RE: Ivo C. 1) Velké vs. malé hry: dostaneme-li se nad kritický počet hlasů (teď je určeno 10 na šifru), pak už výhodu velkých až tak necítím. Je to tedy o výzvě získat dostatečný počet hlasujícíh - doufáme ve výpomoc orgů samotných her, kteří budou chtít feedback - ideálně ASAP po hře.

2) Hodnocení neluštěných šifer: myšlenka byla, aby si každý zkusil šifru alespoň doma, než klikne na hvězdičku. Bylo by to o kousek objektivnější, ale šlo proti cíli 1), čili jsme po uvážení toto pravidlo vyndali. Je na zvážení každého, na základě čeho dá šifře hodnocení.

RE: Aleš 3) nominace vybraných šifer - možná k tomu jednou dojdeme (protože málo hlasů), ale jde to proti některým cílům webu. Tak třeba dát i nehezký feedback na nehezké šifry. Teoreticky bych se proto spíš uchýlil k něčemu co výše navrhuje Filip. Ale nepředbíhejme.

4) hlasování hned po hře - stoprocentně ano, testujeme teď na Potrati, s vaším svolením Tomáš jistě bleskově nahodí i Matrix. Rok 2017 v tomhle je prostě takový neohrabaný nultý ročník - kde je k hodnocení obrovské množství šifer najednou. Když půjde letošek dobře, budou se hlasy sbírat hladčeji už průběžně.

5) širší škála - znamenám si názor. možná i jo..

Re: Yeti 6) Průměrování - no a jak to dělat jinak a lépe? Považovat za nejlepší šifru, které dostane relativně nejvícekrát pět hvězdiček?

yeti

Aleš: Nejsem předvědčen, že IMDB k něčemu takovému dospělo (a podobně ostatní jmenované). The Shawshank Redemption je rozhodně dobrý film -- a jeho stabilní posice nejlépe hodnoceného filmu na IMDB je sama o sobě mem. Budu-li ale diskutovat nejzajímavější kinematografii za posledních 25 let, tak Shawshank Redemption nejspíš zmíním leda proto, že se z něj stal mem...

Ivo Cicvárek

Každopádně ten systém skutečně povede k vybrání spíš nejakceptovanější šifry roku, než nejlepší. Systémově navíc vždy budou zvýhodněny počáteční šifry velkých her, které luštilo nejvíc lidí. Co se šiframi, které byly v koncových částech her, a které mohly být super. Nebo šifry malých her? Proč by člověk měl hodnotit jen šifru, kterou luštil – jsou šifry, které jsem neluštil, ale dokážu je taky ocenit (s určitou mírou opatrnosti). Jak z toho ven ale nevím...

Ivo Cicvárek

Nějak to nefunguje, na chvíli mě to pustilo do hodnocení šifer, pak to spadlo a už se tam nedostanu. Ivo

Tom

Opraveno, špatně jsem nastavil cachování a viděl jsi cizí hodnocení.

yeti

Díky, a teď ještě proč mám vyplněno hodnocení Startovní z TMOU a Mina ze Svíček? V ostrém provozu jsem zatím na nic nehrabal...

Tom

Já mám třeba problém, že se přihlásím, kliknu na Hodnotit šifry a ukáže se mi stránka se šifrou 14 ze Svíček. WTF? A dole je nápis ‚‚‚zbývá hodnotit 6 šifer‘‘. WTF? Výpis ‚‚Moje hodnocení‘‘ je samozřejmě prázdný. Takže visí-li někde v db nějaký artefakt mých testovacích hodnocení z testovacího provozu, je pěkně zákeřný…

Máš pravdu, zůstalo to tam z testů, smazal jsem to. Systém si ukládá, které šifry jsi vybral k hodnocení a pokud je neohodnotíš, nabídne ti je příště znovu. Pokud přeskočíš zbytek hry, přestane je nabízet a nechá tě znovu vybrat, které hry chceš hodnotit. Moje hodnocení obsahovalo seznam šifer, které už jsi ohodnotil, nikoliv těch vybraných. Zrušil jsem tu sekci a hodnocení zobrazuju v seznamu šifer.

anonym

Filip: Buď rád, že ses dopracoval k takto sofistikovaným problémům...

Já mám třeba problém, že se přihlásím, kliknu na Hodnotit šifry a ukáže se mi stránka se šifrou 14 ze Svíček. WTF? A dole je nápis ‚‚‚zbývá hodnotit 6 šifer‘‘. WTF? Výpis ‚‚Moje hodnocení‘‘ je samozřejmě prázdný. Takže visí-li někde v db nějaký artefakt mých testovacích hodnocení z testovacího provozu, je pěkně zákeřný...

Jinak průměrování je způsob, jak dostat něco průměrného. Jedno kolo, dvě kola, citrokola, pikola, to je jedno. Může se stát, že je něco tak dobrého, že to přežije i průměrování (jeden takový kandidát asi letos je), ale vítěz průměrování musí především nikomu nevadit, tedy nedostávat špatná hodnocení. Šifra, která 2/3 lidí nadchne a 1/3 nasere, pravděpodobně poskytuje výborné herní zážitky, jenže to jí nepomůže... Cílem ankety samozřejmě může být zachycení ducha doby nalezením nejmainstreamovější šifry. Proč ne. Bude to ale také šifra s dopadem, na kterou se bude za pět let ještě vzpomínat v hospodě?

Filip (Ešte sa dohodneme)

Aké sú pravidlá hodnotenia? Aktuálne to vyzerá na obyčajný priemer, čo zrovna nie je vhodná miera... <br><br> Čo tak urobiť hlasovanie dvojkolové? Podľa známky nájsť napr. 10 najkrajších a potom v druhom (ideálne tajnom) kole hlasovať zoradením všetkých 10. <br><br> Vzhľadom na to, že veľa šifier sa zoraďuje dosť obtiažne (človek sa nevie rozhodnúť) napadá mi ešte jeden dvojkolový systém:

  1. 1. kolo - hlasovaním sa vyfiltruje cca 30 najkrajších šifier obyčajným priemerom
  2. 2. kolo - hlasovať sa bude vždy výberom medzi dvomi (páči sa mi viac A, B, neviem sa rozhodnúť, nechcem hlasovať). Systém by generoval dvojice náhodne. Jednému hlasujúcemu by dvojice generoval tak dlho, ako by ho to bavilo (pravdepodobne je vhodné nejaké ohraničenie, napr. každú šifru sa dá porovnať max. 3krát)

Lipča

My jsme ten den byli v parkove sestave na malinke zazitkove sifrovacce Negativ, kterou jsme meli uz overenou. Takze mam alibi :-)

Yeti

Takže přece jen existují hry, na které ani Lipča nejezdí? :o)

Lipča

Ja to dlouho sledoval na jejich netu a facebooku, ale nic jsem se z toho nedozvedel :-) Vylustil jsem i ty "sifry" v zahlavi FB udalosti kdysi davno, ale moudrejsi jsem nebyl. Jediny vtipek byl, ze autor dal sve udalosti nejvyssi hodnoceni s komentem ve styku "bude to nejlepsi, kdyz to delam ja" :-D To pak nastesti smazal.

Taky me zajima, jak to vypadalo, ale myslim, ze se to nikdy nedozvime.

Tomáš "Dark" Klouda (tomas.klouda@email.cz)
Tricorn?

V kalendáři se objevila hra Tricorn, která měla být minulý víkend. Byl na tom někdo? Co je to vlastně za akci?

anonym

Super, tak já nějak zjistím, co a jak a ozvu se Ti :-)

Michal Přibyl

Ahoj Mílo, Lucko

já bych se taky přidal :)

Michal

anonym

Hmm ;-) Tak co? Nějaký pražský dobrovolník?

Majk

Ja jen dodam, ze v pripade zajmu je treba napsat na gamecontrol@puzzledpint.com, kde vam prozradi nejake dalsi informace o organizaci. Samotnemu ti to nedaji, kdyz jsem jim psal ohledne Zurichu, tak chteli vedet, jestli jsme alespon dva.

anonym

Já bych do toho šel v Praze, ale chtělo by to ještě někoho, ať tam člověk není sám mezi hráči :-)

anonym
Organizace Puzzled Pint

Nechcete někdo začít v Praze a/nebo Brně organizovat Puzzled Pint? http://www.puzzledpint.com/ Pro hráče je to super záminka, aby se jednou měsíčně sešli nad pivem. Každé druhé úterý v měsíci, stačí zamluvit hospodu a vytisknout šifry, které jsou společné pro celý svět (v angličtině). Občas je potřeba je pomoct testovat, ale to ne pokaždé.